W dniu Dziękczynienia, trzy siostry rozlewają swe dusze, zwierzając się z udręk życiowych. Hanna, najstarsza spośród rodzeństwa, przejawia oddanie rodzinie, miłość matczyną i triumfy scenicze. Jest nie tylko niezmiennym fundamentem swego bytu, lecz także niezłomnym filarem dla dwóch młodszych sióstr, Lee i Holly, które wciąż poszukują celu w życiu. Hanna, będąca osiowym elementem rodzinnego emocjonalnego kręgosłupa, zdaje się być niedoceniana przez innych członków rodziny.
Skonstruowany z precyzją świat Hanny ulega zniszczeniu, gdy siostry zatapiają się w subtelnej rywalizacji. Wówczas Hanna, osoba pozornie pewna siebie, doświadcza chwilowego rozeznania, odkrywając, że jej samotność i dezorientacja równoważą się z doznawanymi przez innych. W konieczności znalezienia samej siebie, musi dokonać trudnego wyboru między niezależnością od rodziny, z którą dzieli swe życie, a pragnieniem rodzinnych więzi, bez których nie wyobraża sobie egzystencji.
Lee, małżonka malarza Fredericka, staje w obliczu burzliwych okoliczności, gdy uczucia Elliota, męża Hanny, zaczynają przybierać inną postać. Holly, marząca o byciu rozpoznawalną aktorką lub cenioną pisarką, pogrąża się w depresji, a jej los splata się z historią hipochondrycznego producenta telewizyjnego, Mickey’a, byłego męża Hanny.
Film „Hannah i jej siostry”, w reżyserii Woody’ego Allena, wdziera się w głąb kłębowiska skomplikowanych relacji rodzinnych. Główną postacią jest Hanna, nie tylko piękna aktorka, ale także ideał żony, matki i siostry. Jej rola staje się kluczowym elementem harmonii rodzinnej, która jednak zaczyna się rozsypywać pod wpływem zakazanej miłości i zdrady.
Postać Hanny, mistrzowsko odgrywana przez Mii Farrow, staje się symbolem siły i delikatności jednocześnie. Jej postać przechodzi ewolucję, gdy starannie konstruowany świat ulega zachwianiu. Farrow, zmierzająca przez emocjonalny chaos, ukazuje widzowi bolesną prawdę o samotności nawet w otoczeniu kochającej rodziny.
Barbara Hershey jako Lee prezentuje fascynujący portret kobiety rozdartej wewnętrznie między lojalnością a zakazanym pragnieniem. Jej postać staje się źródłem konfliktu, który burzy spokój rodziny Hanny. Max von Sydow w roli męża Leego, Fredericka, dodaje filmowi głębokości emocjonalnej, bada trudne relacje między bohaterami.
Dianne Wiest, wcielając się w Holly, emanuje chęcią odnalezienia własnej tożsamości w zawiłym świecie sztuki. Jej postać stanowi odzwierciedlenie marzeń i frustracji współczesnej kobiety, która pragnie więcej niż rola podporządkowanej siostry. Wiest ukazuje delikatność i jednocześnie determinację postaci, która nieustannie poszukuje swojego miejsca w życiu.
Michael Caine, grający Elliota, męża Hanny, wnosi do filmu subtelność i psychologiczną złożoność. Jego postać staje się czynnikiem katalizującym zmiany w życiu rodzeństwa. Wreszcie, sam reżyser Woody Allen wciela się w postać Mickey’a, neurotycznego producenta telewizyjnego. Jego obecność wprowadza do filmu element komediowy, równoważący dramatyczny ton narracji.
„Hannah i jej siostry” to nie tylko opowieść o skomplikowanych relacjach rodzinnych, ale także głębokie spojrzenie na ludzkie pragnienia, marzenia i konsekwencje wyborów. Allen, w swoim charakterystycznym stylu, ukazuje absurdalność i tragiczność codziennego życia, rzucając jednocześnie pytania o sens istnienia, miłość i więzi rodzinne.
Scenariusz filmu, również autorstwa Allena, przemyślany i pełen subtelnych niuansów, umożliwia aktorom głębokie wniknięcie w psychologię swoich postaci. Dialogi, pozornie proste, ukrywają w sobie głębokie znaczenia, odsłaniając różnorodność uczuć, jakie towarzyszą bohaterom w ich życiowych wyborach.
Bogactwo warstw emocjonalnych w „Hannah i jej siostry” utrzymuje zainteresowanie widza przez cały czas trwania filmu. Allen demonstruje umiejętność ukazywania ludzkich namiętności, zwłaszcza tych skrywanych pod pozornie spokojną powierzchnią codziennego życia.
Doskonała reżyseria Woody’ego Allena splata się z wyjątkową muzyką, tworząc niepowtarzalną atmosferę filmu. Ścieżka dźwiękowa, stworzona przez Allena i Dicka Hymana, doskonale podkreśla emocje i nastroje w poszczególnych scenach. Muzyka staje się integralną częścią narracji, wzmacniającą jej wyrazistość i głębię.
reżyseria | Woody Allen |
scenariusz | Woody Allen |
gatunek | Dramat, Komedia |
produkcja | USA |
premiera | 7 lutego 1986 (Światowa) |
boxoffice | $40 084 041 w USA |
budżet | $6 400 000 |
studio | Jack Rollins & Charles H. Joffe Productions / Orion Pictures Corporation |
tytuł oryg. | Hannah and Her Sisters |
Aktor | Postać |
---|---|
Barbara Hershey | Lee |
Carrie Fisher | April Knox |
Mia Farrow | Hannah |
Dianne Wiest | Holly |
Maureen O'Sullivan | Norma |
Lloyd Nolan | Evan |
Max von Sydow | Frederick |
Michael Caine | Elliot |
Richard Jenkins | Dr Wilkes |
Fred Melamed | Dr Grey |
Benno Schmidt | Dr Smith |
Stephen De Fluiter | Dr Brooks |
Tony Roberts | Norman |
Allen DeCheser | Bliźniak Hannah'ów |
Artie DeCheser | Bliźniak Hannah'ów |
Tracy Kennedy | Gość z przekąską |
Maria Chiara | Manon Lescaut |
Bernie Leighton | Pianista w audycji |
Ken Costigan | Ojciec Flynna |
Helen Miller | Mama Mickeya |
Leo Postrel | Tata Mickeya |
Susan Gordon-Clark | Hostessa |
William Sturgis | Ekspert Elliotta |
Daniel Haber | Krishna |
Verna O. Hobson | Mavis |
Ivan Kronenfeld | Mąż Lee |
John Doumanian | Gość na Święcie Dziękczynienia |
The 39 Steps | Zespół rockowy |
Fletcher Farrow Previn | Gość na Święcie Dziękczynienia |
Irwin Tenenbaum | Gość na Święcie Dziękczynienia |
Amy Greenhill | Gość na Święcie Dziękczynienia |
Dickson Shaw | Gość na Święcie Dziękczynienia |
Marje Sheridan | Gość na Święcie Dziękczynienia |
Moses Farrow | Dziecko Hannah |
Daisy Previn | Dziecko Hannah |
Carrotte | Kierownik teatru |
Paul Bates | Menedżer teatru |
Beverly Peer | Basista |
Rob Scott | Perkusista |
John Turturro | Pisarz |
Woody Allen | Mickey |
J.T. Walsh | Ed Smythe |
Daniel Stern | Dusty |
Julie Kavner | Gail |
Joanna Gleason | Carol |
Bobby Short | |
Lewis Black | Paul |
Julia Louis-Dreyfus | Mary |
Christian Clemenson | Larry |
Rusty Magee | Ron |
Ira Wheeler | Dr Abel |
Soon-Yi Previn | Gość na Święcie Dziękczynienia |
Sam Waterston | David |
Michael Bramon | Perkusista The 39 Steps |
Chris Barry | Wokalista The 39 Steps |
Joe Cerratto | Basista The 39 Steps |
Pierre Major | Gitarzysta The 39 Steps |
Richard Paul | Gitarzysta The 39 Steps |