W filmie „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu” widzowie są zaproszeni na niezwykłą podróż przez surrealistyczne pejzaże ludzkiego życia. Roy Andersson, reżyser tego arcydzieła, snuje opowieść o dwóch obwoźnych handlarzach, Samie i Jonathanie, którzy, niczym współcześni Don Kichot i Sancho Pansa, odkrywają przed nami fascynujący kalejdoskop ludzkich losów.
Historia dwóch podróżnych handlarzy jest jak literacka epopeja, gdzie bohaterowie przemierzają labirynt życia, napotykając na swej drodze postacie i zdarzenia, które kształtują ich spojrzenie na świat. Roy Andersson, w duchu malarstwa Pietera Bruegla, przybliża widzom obraz ptaków obserwujących świat z wysoka, skłaniając do refleksji nad egzystencjalnymi zagadnieniami.
Każdy krok bohaterów to podróż przez różnorodne chwile, gdzie jedne jawią się jako pełne splendoru, inne jako błahe i zwyczajne, a wszystko to osadzone jest w kontekście humoru i tragedii. Film Anderssona to jak odkrywanie nieznanego obszaru ludzkiej psychiki, gdzie ukazuje się piękno istnienia, ale także jego codzienna błaha strona. Struktura filmu, składająca się z epizodów, prowadzi widza przez labirynt ludzkiego bytu, eksponując jego złożoność i nieprzewidywalność.
Jednym z charakterystycznych aspektów tego dzieła jest jego silne powiązanie z malarstwem. Inspiracja „Myśliwymi na śniegu” widoczna jest zarówno w tytule, jak i w subtelnych nawiązaniach wizualnych. Andersson posługuje się unikalnym stylem reżyserii, który przypomina prace surrealistycznych artystów, tworząc filmowy obraz pełen detali i symboliki.
Absurdalne wizje, prezentowane w różnych epizodach, ukazują zarówno czarny humor, jak i głęboką tragedię ludzkich losów. Codzienne sytuacje nabierają surrealistycznego wymiaru, a postaci stają się karykaturami samych siebie, rzucając światło na absurdy ludzkiego bytu. Dialogi, przepełnione sarkazmem i ironią, tworzą atmosferę groteskowej refleksji nad absurdami rzeczywistości.
Film Anderssona to nie tylko podróż przez losy bohaterów, ale również głęboka medytacja nad istnieniem. Wraz z bohaterami, widz przemierza codzienne pejzaże, zmuszony do refleksji nad własnym życiem, wartościami i spojrzeniem na świat. Pytania o sens egzystencji, miłość, śmierć i cel życia towarzyszą filmowi, pozostawiając widza z głębokimi przemyśleniami.
„Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu” to nie tylko dzieło filmowe, ale również artystyczna podróż, która skłania do refleksji nad kondycją ludzkości. Roy Andersson stworzył film, który równocześnie wzbudza śmiech, zaskoczenie i zadumę nad pięknem skrytym w codziennych momentach życia. To kinowe doświadczenie, które pozostawia trwały ślad w duszy, inspirując do kontemplacji nad tajemnicą ludzkiego istnienia.
reżyseria | Roy Andersson |
scenariusz | Roy Andersson |
gatunek | Dramat, Surrealistyczny, Komedia |
produkcja | Szwecja, Niemcy, Norwegia, Francja, Dania |
premiera | 2 września 2014 (Światowa) 7 sierpnia 2015 (Polska premiera kinowa) |
dystrybucja | Aurora Films |
studio | 4 1/2 Film (koprodukcja) / arte France Cinéma / Centre National du Cinéma et de Limage Animée (CNC) (wsparcie) / |
tytuł oryg. | En Duva satt på en gren och funderade på tillvaron |
inne tytuły | A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence Miedzynarodowe A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence Holandia |
Aktor | Postać |
---|---|
Holger Andersson | Jonathan |
Nils Westblom | Sam |
Charlotta Larsson | Lotta |
Viktor Gyllenberg | Karl XII |
Lotti Törnros | Nauczycielka flamenco |
Jonas Gerholm | Samotny porucznik |
Ola Stensson | Kapitan / Fryzjer |
Oscar Salomonsson | Tancerz |
Roger Olsen Likvern | Dozorca |
Wilhelm Rising | Mężczyzna na przystanku autobusowym |
Mats Ryden | Mężczyzna na przystanku autobusowym |
Göran Holm | Bargäst |