Do utraty tchu (1960) to francuski czarno-biały film fabularny, wyreżyserowany przez Jeana-Luca Godarda. Film opowiada historię Michela Poiccarda, młodego mężczyzny, który zabija policjanta i ucieka do Paryża. Tam poznaje Patricię Franchini, studentkę dziennikarstwa, z którą zaczyna romans.
Fabuła
Film rozpoczyna się w Marsylii, gdzie Michel Poiccard kradnie samochód i zabija policjanta, który próbuje go powstrzymać. Następnie udaje się do Paryża, aby odebrać pieniądze od swojego znajomego, Paula. Paul jednak zniknął, a Michel nie ma pieniędzy na ucieczkę za granicę.
W Paryżu Michel poznaje Patricię Franchini, studentkę dziennikarstwa, która pracuje jako modelka. Patricia jest zafascynowana Michelem i jego nonkonformistycznym stylem życia. Młodzi ludzie zaczynają romansować.
Michel i Patricia spędzają razem kilka dni, podczas których odwiedzają m.in. kawiarnię Les Deux Magots, gdzie Michel spotyka swojego dawnego znajomego, gangstera Carla Zubarta. Zubart oferuje Michelowi pomoc w ucieczce, ale Michel odmawia.
Wkrótce Patricia oznajmia Michelowi, że jest z nim w ciąży. Michel jest zaskoczony i niepewny, co zrobić. Proponuje Patricii wyjazd do Włoch, ale dziewczyna odmawia. Obawia się, że związek z przestępcą przekreśli jej plany na przyszłość.
Michel i Patricia rozstają się. Michel zostaje aresztowany przez policję.
Analizując
Do utraty tchu jest uważany za jeden z najważniejszych filmów Nowej Fali. Film jest eksperymentalny i nowatorski w formie. Godard wykorzystuje m.in. techniki montażu montażu skokowego, narracji nieliniowej i offowych dialogów.
Film jest także ważnym dziełem kina psychologicznego. Michel Poiccard to postać złożona i niejednoznaczna. Jest to człowiek zbuntowany i nieprzystosowany do społeczeństwa. Jest także egoistyczny i bezwzględny.
Postacie
Michel Poiccard jest główną postacią filmu. Jest to młody mężczyzna, który nie potrafi odnaleźć swojego miejsca w życiu. Jest zbuntowany i nieprzystosowany do społeczeństwa. Jest także egoistyczny i bezwzględny.
Patricia Franchini to drugoplanowa postać filmu. Jest to studentka dziennikarstwa, która jest zafascynowana Michelem. Patricia jest inteligentna i niezależna.
Paul to znajomy Michela, który zniknął, zostawiając go bez pieniędzy.
Carl Zubart to gangster, który oferuje Michelowi pomoc w ucieczce.
Motywy
Do utraty tchu porusza wiele ważnych tematów, m.in.:
Wpływ
Do utraty tchu miał ogromny wpływ na rozwój kina. Film jest uważany za jeden z najważniejszych dzieł Nowej Fali. Film inspirował wielu innych twórców, m.in. Francisa Forda Coppoli, Quentina Tarantino i Martina Scorsese.
Ocena
Do utraty tchu to jeden z najważniejszych i najbardziej wpływowych filmów w historii kina. Film jest eksperymentalny i nowatorski w formie. Jest to także ważne dzieło kina psychologicznego, które porusza wiele ważnych tematów.
reżyseria | Jean-Luc Godard |
scenariusz | Jean-Luc Godard |
gatunek | Dramat, Kryminał |
produkcja | Francja |
premiera | (Wznowienie w polskich kinach) 16 marca 1960 (Światowa) 27 listopada 2015 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $593 380 na świecie$414 173 w USA$179 207 poza USA |
na podstawie | François Truffaut (materiały do scenariusza, historia) |
dystrybucja | Vivarto /Vision |
studio | Les Films Impéria / Les Productions Georges de Beauregard / Société Nouvelle de Cinématographie (SNC) |
tytuł oryg. | À bout de souffle |
inne tytuły | Breathless Miedzynarodowe Breathless Wielka Brytania Breathless USA Breathless Australia |
Aktor | Postać |
---|---|
Jean Seberg | Patricia Franchini |
Jean-Paul Belmondo | Michel Poiccard / Laszlo Kovacs |
Daniel Boulanger | Inspektor policji Vital |
Henri-Jacques Huet | Antonio Berutti |
Roger Hanin | Carl Zubart |
Van Doude | |
Claude Mansard | Claudius Mansard |
Liliane Dreyfus | Liliane / Minouche |
Michel Fabre | Inspektor policji |
Jean-Pierre Melville | Pisarz Parvulesco |
Jean-Luc Godard | Kapuś |
Richard Balducci | Tolmatchoff |
André S. Labarthe | Dziennikarz na lotnisku Orly |
François Moreuil | Dziennikarz na lotnisku Orly |
Liliane Robin | Minouche |
Jean-Louis Richard | Dziennikarz |
Jacques Siclier | |
Michel Mourlet | |
Louiguy | |
José Bénazéraf | Mężczyzna w białym samochodzie |
Raymond Huntley | Dziennikarz |
Philippe de Broca | Dziennikarz |
Guido Orlando | |
Madame Paul | |
Virginie Ullmann | |
Emile Villion | |
Jean Domarchi | Pijak |
Jacques Serguine | |
Jean Douchet | Dziennikarz |
Raymond Ravanbaz | |
Gérard Brach | Fotograf |