W zakamarkach wiktoriańskiej Anglii, tłumem przewija się doktor Frederick Treves (Anthony Hopkins), który w nieoczekiwanym zbiegu okoliczności trafia na makabryczne widowisko – John Merrick (John Hurt), zwany „człowiekiem słoniem”, prezentowany jako makabryczna atrakcja cyrkowa. Treves, zaintrygowany unikatowym przypadkiem medycznym, nawiązuje negocjacje z właścicielem cyrku, by wypożyczyć Merricka i dogłębnie zanalizować jego rzadką chorobę.
Zespół Proteusza, rzadka choroba, którą cierpi John Merrick, sprawia, że jego ciało przybiera nieprawdopodobne deformacje. Stał się on główną atrakcją cyrku, trzymaną w klatce i traktowaną jak osobliwość na równi ze zwierzęciem. Jednak Treves, o wyjątkowo humanitarnej postawie, nie jest zdolny do obojętności wobec bólu tego wyjątkowego człowieka. Postanawia wykorzystać go do celów prezentacji naukowej, równocześnie intensywnie badając jego stan zdrowia.
W miarę upływu czasu, Treves odkrywa, że za przerażającym wyglądem Merricka kryje się nie tylko jednostka, ale także umysł niezwykłej inteligencji i delikatności. To zniekształcone ciało ukrywa umysł, który pozostaje nienaruszony deformacją. Merrick staje się nie tylko fascynującym przypadkiem medycznym, lecz także istotą o wyjątkowych uczuciach i pragnieniu poznania otaczającego świata.
Po przeniesieniu Merricka do szpitala, Treves poświęca się całkowicie opiece nad nim. Z dnia na dzień zdobywa zaufanie tego wyjątkowego pacjenta, który zaczyna odkrywać swoją własną godność. Publiczność, która pierwotnie traktowała „człowieka słonia” jako kuriozum, zaczyna stopniowo dostrzegać jego ludzką tożsamość.
W miarę jak Treves oddaje się pracy nad zdrowiem i samopoczuciem Merricka, opowieść ta staje się nie tylko relacją o odzyskiwaniu godności, ale także historią akceptacji samego siebie i przełamywaniem społecznych uprzedzeń. „Człowiek słoń” to film, który zagłębia się w uniwersalne tematy ludzkiego doświadczenia, ukazując, że prawdziwe piękno i wartość kryją się nie tylko w zewnętrznych formach, ale przede wszystkim w wewnętrznej sile ludzkiego ducha.
reżyseria | David Lynch |
scenariusz | Stuart Craig, David Lynch |
gatunek | Biograficzny, Dramat |
produkcja | USA, Wielka Brytania |
premiera | 2 października 1980 (Światowa) 31 grudnia 1980 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $26 023 860 na świecie$26 010 864 w USA$12 996 poza USA |
budżet | $5 000 000 |
na podstawie | Ashley Montagu (książka) / Frederick Treves (książka) |
studio | Brooksfilms |
tytuł oryg. | The Elephant Man |
Aktor | Postać |
---|---|
Anthony Hopkins | Dr Frederick Treves |
John Hurt | John Merrick |
Anne Bancroft | Madge Kendal |
John Gielgud | Pan Carr-Gomm |
Wendy Hiller | Pani Mothershead |
Freddie Jones | Bytes |
Michael Elphick | Nocny stróż |
Hannah Gordon | Ann Treves |
John Standing | Fox |
Helen Ryan | Księżniczka Aleksandra |
Gilda Cohen | Karzeł |
Marcus Powell | Karzeł |
Chris Greener | Olbrzym |
Tony London | Młody Porter |
Roy Evans | Taksówkarz |
Robert Lewis Bush | Posłaniec |
James Cormack | Pierce |
Richard Hunter | Hodges |
Claire Davenport | Gruba kobieta |
Lesley Dunlop | Nora |
Carol Harrison | Tart |
Hugh Manning | Broadneck |
Fanny Carby | Krawiec pani Kendal |
William Morgan Sheppard | Mężczyzna w pubie |
Kathleen Byron | Lady Waddington |
Gerald Case | Lord Waddington |
Teresa Codling | Mim (księżniczka) |
John Rapley | Mim (król) |
Peter Davidson | Drugi konstabl |
Tommy Wright | Pierwszy konstabl |
Patricia Hodge | Krzycząca matka |
Eiji Kusuhara | Japoński hemofilik |
Eric Bergren | Grający na lirze |
Christopher De Vore | Grający na lirze |
Adam Caine | Dziecko na stacji kolejowej |
Dennis Burgess | Członek komisji lekarskiej |
Kenny Baker | Karzeł Plumed |
Phoebe Nicholls | Mary Jane Merrick |
Lydia Lisle | Mary Jane Merrick |
Pat Gorman | Bobby na jarmarku |
Patsy Smart | Oszalała kobieta |
Stromboli | Połykacz ognia |
Pauline Quirke | Prostytutka |
Deirdre Costello | Prostytutka |
Alfie Curtis | Mleczarz Charles |
Nula Conwell | Pielęgniarka Kathleen |
Joan Rhodes | Kucharka |
Frederick Treves | Radny miejski |
Dexter Fletcher | Chłopiec Bytesa |
David Ryall | Człowiek towarzyszący prostytutkom |
Marion Betzold | Chłopiec |
Hugh Spight | Kot w pantonimie |
Robert Day | Mały Jim |
Teri Scoble | Bliźniaczka syjamska |
Lesley Scoble | Bliźniaczka syjamska |
Orla Pederson | Człowiek szkielet |
Caroline Haigh | Drzewo |
Florenzio Morgado | Drzewo |
Victor Kravchenko | Lew / Woźnica |
Beryl Hicks | Wróżka |
Michele Amas | Koń |
Lucie Alford | Koń |
Penny Wright | Koń |
Janie Kells | Koń |
Brenda Kempner | Walcząca kobieta |
Bernadette Milnes | Walcząca kobieta |
Harry Fielder | Policjant |
Norman Gay | Doktor |
Ralph G. Morse | Młody arystokrata |
Tony Clarkin | Zbir z pubu |
Dave Cooper | Mężczyzna w tłumie |
David Lynch | Mężczyzna w meloniku goniący Merricka |
Kevin Schumm | Dzieciak na stacji kolejowej |
Fred Wood | Ranny mężczyzna |