W filmie „Czas zabijania” (1996), w reżyserii Joela Schumachera, widzowie zostają przeniesieni do małego miasteczka Clanton w stanie Missisipi, gdzie brutalne przestępstwo wywołuje lawinę napięć rasowych i etycznych. Akcja filmu koncentruje się wokół obrony Afroamerykanina, Carla Lee Hailey’a (wspaniale zagrany przez Samuela L. Jacksona), który po tym, jak jego dziesięcioletnia córka zostaje bestialsko zgwałcona przez białych mężczyzn, postanawia wymierzyć samemu sprawiedliwość.
Młody prawnik Jake Brigance (w roli Matthew McConaughey) podejmuje się obrony Hailey’a, nieświadomy skali konsekwencji, jakie niesie za sobą ten akt odwagi. Brigance, będący jeszcze na początkowym etapie swojej kariery, widzi w tym przypadku szansę na wybicie się na szczyt, nie zdając sobie sprawy z tego, że będzie to walka nie tylko o wygraną w sądzie, ale także o własne życie i moralność.
Historia porusza bardzo aktualne tematy związane z rasizmem, dyskryminacją i kulturą sądową na amerykańskim Południu. Schumacher ukazuje klimat społeczny, gdzie „czarni” są traktowani z pogardą i brakiem szans na sprawiedliwe traktowanie przez system prawny. Carl Lee Hailey, zrozpaczony ojciec, który dostrzega bezsilność prawa wobec białych przestępców, decyduje się na dramatyczny krok, zabijając gwałcicieli swojej córki na oczach całego miasteczka.
Podczas gdy Brigance staje przed wyzwaniem obrony Hailey’a, napotyka na liczne przeciwności. Prokurator, zimny i cyniczny, odgrywa swoje karty z pełnym poświęceniem. Dodatkowo Ku-Klux-Klan zaczyna grozić prawnikowi i jego otoczeniu, co sprawia, że obrona staje się nie tylko walką o sprawiedliwość, ale także o własne życie.
Obok McConaughey’a w roli młodego i nie do końca przygotowanego prawnika, w filmie pojawiają się także inne znaczące postacie. Sandra Bullock wciela się w postać młodej studentki prawa, która wspiera Brigance’a w walce o sprawiedliwość, podczas gdy Donald Sutherland gra doświadczonego adwokata, Luciena Wilbanksa, który pomaga swojemu byłemu koledze po fachu.
„Czas zabijania” to film, który nie tylko porusza, ale i wstrząsa widzem. Przenosi nas w świat, gdzie moralność często koliduje z prawem, a walka o sprawiedliwość wymaga nie tylko odwagi, ale także poświęceń. Schumacher zgrabnie balansuje pomiędzy napięciem dramatycznym a refleksyjnymi momentami, ukazując złożoność ludzkiej natury i nierówności społeczne, które nadal istnieją w dzisiejszym społeczeństwie.
reżyseria | Joel Schumacher |
scenariusz | Akiva Goldsman |
gatunek | Dramat |
produkcja | USA |
premiera | 24 lipca 1996 (Światowa) 8 listopada 1996 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $152 266 007 na świecie$108 766 007 w USA$43 500 000 poza USA |
budżet | $40 000 000 |
na podstawie | John Grisham (powieść) |
studio | Regency Enterprises / Warner Bros. |
tytuł oryg. | A Time to Kill |
Aktor | Postać |
---|---|
Matthew McConaughey | Jake Tyler Brigance |
Sandra Bullock | Ellen Roark |
Samuel L. Jackson | Carl Lee Hailey |
Kevin Spacey | Prokurator Rufus Buckley |
Oliver Platt | Harry Rex Vonner |
Charles S. Dutton | Szeryf Ozzie Walls |
Brenda Fricker | Ethel Twitty |
Donald Sutherland | Lucien Wilbanks |
Kiefer Sutherland | Freddie Lee Cobb |
Patrick McGoohan | Sędzia Omar Noose |
Ashley Judd | Carla Brigance |
Tonea Stewart | Gwen Hailey |
RaéVen Kelly | Tonya Hailey |
John Diehl | Tim Nunley |
Chris Cooper | Dwayne Powell Looney, zastępca szeryfa |
Nicky Katt | Billy Ray Cobb |
Doug Hutchison | James Louis "Pete" Willard |
Kurtwood Smith | Stump Sisson |
Tim Parati | Winston |
Mark W. Johnson | Willie Hastings, zastępca szeryfa |
Beth Grant | Cora Mae Cobb |
Joe Seneca | Wielebny Isaiah Street |
Anthony Heald | Dr Wilbert Rodeheaver |
Thomas Merdis | Wielebny Ollie Agee |
Bettina Rose | Evelyn, sekretarka Buckleya |
Jerry Hunt | John, pracownik elektrowni |
Greg Lauren | Taylor |
Danny Nelson | Bud Twitty |
Mike Pniewski | Tatum, zastępca szeryfa |
James M. Crumley Jr. | Mackenvale, strażnik |
Jim Ritchie | Tom Hardy |
Perry Ritchie | Sarah Hardy |
Tim Monich | Wielebny Fink |
Joe Bullen | Joe Frank Perryman |
Andy Stahl | Niechętny przysięgły |
Devin Lloyd | Willie Hailey |
Darrin Mitchell | Skip Hailey |
LaConte McGrew | Slim Hailey |
Wayne Dehart | Claude |
Rebecca Koon | Dell |
Byron Jennings | Brent Musgrove |
Jonathan Hadary | Norman Reinfield |
Terry Loughlin | Przewodniczący ławy przysięgłych |
Alexandra Kyle | Hannah Brigance |
Benjamin Mouton | Zamachowiec Klanu |
Patrick Sutton | Nastoletni bojownik |
David Brian Williams | Klient Claude'a |
Brance H. Beamon | Lokaj Noose'a |
Mildred J. Gilbreath | Gospodyni Noose'a |
Will Crapps | Minister |
Maggie Wade Dixon | Prezenterka telewizyjna |
Russell Hambline | Wściekły starszy mężczyzna |
Robert R. Bell Jr. | Rybak |
Robert Chapman | Młody rybak |
Tommy McCullough | Stary rybak |
Linda Calvin Johnson | Sugar |
Alice Julius-Scott | Członkini N.A.A.C.P. |
Walter L. Hutchins | Członek N.A.A.C.P. |
Jackie Stewart | Szef straży pożarnej |
Rosebud Dixon-Green | Kobieta na zebraniu |
Terrance Freeman | Zastępca szeryfa w sądzie |
William Truly Jr. | Członek N.A.A.C.P. |
David U. Hodges | Urzędnik sądowy |
Ryk St. Vincent | Zastępca szeryfa |
Stephanie Strickland | Stephanie, reporterka stojąca z Buckleyem |
Kim Hendrix | Kim, reporterka stojąca z Buckleyem |
Steve Coulter | Członek Klanu |
Helen E. Floyd | Kelnerka u Claude'a |
Elizabeth Omilami | Kobieta wściekła na Klan |
Lukas Cain | Syn Looney'a |
Mike McLaren | Administrator w Whitfield |
Stacy Rae Toyon | Żona Looney'a |
Lorraine Middleton | Przysięgła blondynka |
Graham Timbes | Przysięgły |
Octavia Spencer | Pielęgniarka Roarka |
Howard Ballou | Reporter z Hastingsem |
Todd Demers | Reporter obok Jake'a |
Rob Jay | Reporter z Buckley'em |
Sherri Hilton | Reporterka obok Jake'a |
Leonard L. Thomas | Mężczyzna przy składzie drewna |
M. Emmet Walsh | Dr Willard Tyrell "W.T." Bass, psycholog obrony |
Terence Easterling | Żałobnik |
Stuart Greenwell | Zaniepokojony sąsiad |
Lorin Moore | Stały klient w barze |
Eva Ford | Obserwatorka na sali rozpraw / Kobieta w mieście |
Robert 'Bobby Z' Zajonc |
W filmie "Czas zabijania" (1996), wyreżyserowanym przez Joela Schumachera, przenosimy się do malowniczego miasteczka Clanton w Missisipi, gdzie bestialskie przestępstwo staje się iskrą podpalającą napięcia rasowe i etyczne. Centralnym punktem filmu jest obrona Afroamerykanina, Carla Lee Hailey'a (doskonale zagrany przez Samuela L. Jacksona), który po gwałcie na swojej dziesięcioletniej córce decyduje się na samosąd.
Młody prawnik, Jake Brigance (w roli Matthew McConaugheya), podejmuje się obrony Hailey'a, nieświadomy konsekwencji, jakie za sobą niesie to wyzwanie. Dla Brigance'a, który dopiero rozpoczyna swoją karierę, sprawa ta staje się okazją do zdobycia sławy i uznania, jednakże nie podejrzewa, że będzie to walka nie tylko o zwycięstwo w sądzie, ale również o własne życie i moralność.
Film porusza aktualne tematy związane z rasizmem, niesprawiedliwością i funkcjonowaniem sądownictwa na Południu USA. Schumacher ukazuje społeczny klimat, w którym czarnoskóre osoby są traktowane z pogardą i pozbawione szans na sprawiedliwe traktowanie przez system prawny. Carl Lee Hailey, ojciec, który doświadcza bezradności wobec białych sprawców, decyduje się na dramatyczny akt, zabijając gwałcicieli swojej córki na oczach społeczności.
Brigance, stojąc w obliczu licznych przeciwności, musi zmierzyć się z zimnym i cynicznym prokuratorem, który poświęca się całkowicie swojej misji. Dodatkowo, Ku-Klux-Klan zaczyna grozić prawnikowi i jego otoczeniu, co sprawia, że obrona staje się nie tylko walką o sprawiedliwość, ale również o przetrwanie.
Obok McConaugheya w roli młodego, nie do końca pewnego siebie adwokata, w filmie pojawiają się także inne istotne postacie. Sandra Bullock wciela się w postać młodej studentki prawa, która wspiera Brigance'a w jego walce o sprawiedliwość, podczas gdy Donald Sutherland gra doświadczonego adwokata, Luciena Wilbanksa, który pomaga swojemu byłemu koledze z branży.
"Czas zabijania" to film, który nie tylko porusza, ale i wstrząsa. Przenosi nas w świat, gdzie moralność często koliduje z prawem, a walka o sprawiedliwość wymaga odwagi i poświęceń. Schumacher zręcznie balansuje między dramatycznym napięciem a refleksyjnymi chwilami, ukazując złożoność ludzkiej natury oraz społeczne nierówności, które nadal istnieją w dzisiejszym społeczeństwie.