Czarny łabędź to amerykański thriller psychologiczny z 2010 roku w reżyserii Darrena Aronofsky’ego. Film opowiada historię Niny Sayers, młodej baletnicy, która desperacko pragnie zdobyć rolę tytułową w „Jeziorze łabędzim”. Gdy jej marzenie się spełnia, kobieta odkrywa swoją mroczną stronę, która stopniowo przejmuje nad nią kontrolę.
Nina jest perfekcjonistką, która poświęciła swoje życie baletowi. Jej matka, Erica, jest również baletnicą i od najmłodszych lat wpaja córce, że musi być najlepsza. Nina jest pod presją matki i własnej ambicji, która staje się coraz silniejsza.
Gdy dyrektor teatru, Thomas Leroy, decyduje się zastąpić dotychczasową primabalerinę, Niny wydaje się, że jej marzenie się spełnia. Jest jednak świadoma, że rola księżniczki Odetty jest bardzo trudna do zagrania. Baletnica musi bowiem wcielić się w dwie postacie: Białego Łabędzia, symbolizującego niewinność i grację, oraz Czarnego Łabędzia, który jest zmysłowy i uwodzicielski.
Nina doskonale pasuje do roli Białego Łabędzia, natomiast Lily, nowa, bardzo zdolna tancerka, jest idealna do roli Czarnego Łabędzia. Pomiędzy kobietami rodzi się rywalizacja, która dodatkowo potęguje napięcie w życiu Niny.
Przytłoczona presją, Nina zaczyna mieć halucynacje. Widzi Czarnego Łabędzia, który wydaje się być jej alter ego. Wraz z rosnącą obsesją, Nina zaczyna tracić granice pomiędzy fikcją a rzeczywistością.
W finale filmu Nina musi zmierzyć się ze swoją mroczną stroną. Musi zdecydować, czy chce być Białym Łabędziem, czy Czarnym. Jej wybór może mieć tragiczne konsekwencje.
Analiza
„Czarny łabędź” to film o ambicji, presji i mroku, który tkwi w każdym z nas. Nina jest bohaterką tragiczną, która zostaje pokonana przez swoje własne pragnienia. Film jest również metaforą świata baletu, który jest często okrutny i wymagający od tancerzy poświęceń.
Ocena
„Czarny łabędź” to film znakomity, który z pewnością zapadnie w pamięć widzów. Natalie Portman w roli Niny dała wybitny popis aktorski. Jej kreacja jest pełna emocji i napięcia. Film jest także znakomicie zrealizowany technicznie. Obraz jest piękny, a choreografia baletu jest zachwycająca.
Podsumowanie
„Czarny łabędź” to film, który warto zobaczyć. Jest to dzieło ambitne, poruszające i niezapomniane.
reżyseria | Darren Aronofsky |
scenariusz | Mark Heyman, John J. McLaughlin |
gatunek | Dramat, Psychologiczny |
produkcja | USA |
premiera | 1 września 2010 (Światowa) 21 stycznia 2011 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $329 398 046 na świecie$106 954 678 w USA$222 443 368 poza USA |
budżet | $13 000 000 |
na podstawie | Andres Heinz (materiały do scenariusza, historia) |
dystrybucja | Imperial - Cinepix |
studio | Fox Searchlight Pictures (przedstawia) / Cross Creek Pictures (współudział) / Dune Entertainment (współudział) / |
tytuł oryg. | Black Swan |
Aktor | Postać |
---|---|
Natalie Portman | Nina Sayers |
Mila Kunis | Lily |
Vincent Cassel | Thomas Leroy |
Barbara Hershey | Erica Sayers |
Winona Ryder | Beth Macintyre |
Benjamin Millepied | David |
Ksenia Solo | Veronica |
Kristina Anapau | Galina |
Janet Montgomery | Madeline |
Sebastian Stan | Andrew |
Toby Hemingway | Tom |
Sergio Torrado | Sergio |
Mark Margolis | Pan Fithian |
Tina Sloan | Pani Fithian |
Abraham Aronofsky | Pan Stein |
Charlotte Aronofsky | Pani Stein |
Marcia Jean Kurtz | Klientka Georgina |
Shaun O'Hagan | Sebastian |
Chris Gartin | Kelner Scott |
Deborah Offner | Administrator Susie |
Stanley B. Herman | Wujek Hank |
Michelle Rodriguez Nouel | Fizjoterapeutka |
Kurt Froman | Dubler Siegfrieda |
Marty Krzywonos | Dyrygent |
Leslie Lyles | Pielęgniarka |
John Epperson | Znużony pianista |
Arkadiy Figlin | Pianista |
Tim Fain | Skrzypek |
Sarah Lane | Kobieta w kolejce |
Liam Flaherty | Mężczyzna w toalecie |
Patrick Heusinger | Bogaty dżentelmen |
Marina Stavitskaya | Nauczycielka baletu |
Olga Kostritzky | Nauczycielka baletu |
Christine Redpath | Nauczycielka baletu |
Alexandra Damiani | Nauczycielka baletu |
Rebecca Azenberg | Tancerka baletowa |
Laura Bowman | Tancerka baletowa |
Holly L. Fusco | Tancerka baletowa |
Abigail Mentzer | Tancerka baletowa |
Barette Vance | Tancerka baletowa |
Lillian di Piazza | Tancerka baletowa |
Megan Dickinson | Tancerka baletowa |
Jessy Hendrickson | Tancerka baletowa |
Geneviève Lebean | Tancerka baletowa |
Gina Artese | Tancerka baletowa |
Rachel Jambois | Tancerka baletowa |
Ryoko Sadoshima | Tancerka baletowa |
Kaia A. Tack | Tancerka baletowa |
Lauren Fadeley | Tancerka baletowa |
Sarah Hay | Tancerka baletowa |
Adrianna de Svastich | Tancerka baletowa |
Jamie Wolf | Tancerz baletowy |
Carrie Lee Riggins | Tancerka baletowa |
Johann Benét | Tancerz baletowy |
Rhona Fox | Osoba w towarzystwie |
Tim Lacatena | Tancerz baletowy |
Carmella Stolyar | Asystentka reżysera |
Daralina Komar | Tancerka baletowa |
Dj Jess | DJ |
Anne Bergstedt | Tancerka |
Alyson Cambridge | Tancerka |
Andrew Daly | Baletnik |
Meredith Miles | Przedstawiona balerina |
Todd Miller | Rowerzysta w metrze |
John Farrer | Członek grupy odbiorców |