W filmie „A Beautiful Day in the Neighborhood,” reżyserowany przez Marielle Heller, kroczymy ścieżką, gdzie apatyczny dziennikarz, zgnębiony otaczającym cynizmem, nawiązuje nieprzewidywalny kontakt z postacią uznawaną za najbardziej sympatycznego sąsiada w całym kraju.
W wyjątkowej kreacji, Tom Hanks wciela się w postać pana Rogersa, głównego bohatera współczesnej opowieści, której istotą jest zwycięstwo uprzejmości nad cynizmem. Film, oparty na autentycznej historii, ukazuje fascynujący związek między Fredem Rogersem a dziennikarzem Tomem Junodem. Spotkanie tych dwóch zupełnie odmiennych światów staje się katalizatorem metamorfozy życiowej dla znużonego monotonią dziennikarza, w którego postać wciela się Matthew Rhys.
Począwszy od opisanego początkowego punktu, obserwujemy, jak sceptyczny wobec życia dziennikarz, odkrywając pana Rogersa, stopniowo zrzeka się swojego marazmu. Narracja ta rysuje głęboki portret ludzkiej przemiany, ilustrując, jak empatia, grzeczność i przyzwoitość, zaszczepiane przez najbardziej uwielbianego sąsiada w Ameryce, mogą rozkwitać nawet w sercu najbardziej zniechęconego jednostki.
Bezspornie, serce filmu bije w postaci niezwykłego pana Rogersa, którą Tom Hanks odtwarza z zadziwiającym realizmem i autentycznością. Rogers, znany jako najbardziej sympatyczny sąsiad Ameryki, staje się dla głównego bohatera przewodnikiem w podróży do własnego wnętrza. Jego niekonwencjonalne metody, pozornie proste, ale niezwykle efektywne, zdobywają zarówno serce dziennikarza, jak i widza.
Struktura narracyjna filmu, starannie konstruowana przez reżyserkę Marielle Heller, prowadzi widza przez labirynt ludzkich emocji. Chwilami poruszająca, innymi pełna dowcipu, opowiada ona o sile małych aktów grzeczności, które potrafią wywrzeć ogromny wpływ na ludzkie losy. Nie jest to jednak płytki portret dobrego serca pana Rogersa, ale raczej głęboka analiza relacji międzyludzkich i potencjału, jaki kryją w sobie.
Matthew Rhys, w roli dziennikarza, doskonale oddaje proces wewnętrznej przemiany, przez jaką przechodzi jego postać. Jego interpretacja wzbudza współczucie widza, jednocześnie inspirując do zastanowienia się nad własnym życiem i postawą wobec otaczającego świata. Zetknięcie z panem Rogersem prowadzi go do odkrywania najskrytszych zakamarków własnej duszy, co nadaje filmowi nie tylko wymiar historii o przyjaźni, lecz także opowieści o samopoznaniu i akceptacji.
Film Marielle Heller unika łatwych rozwiązań i eksploruje głębokie emocje. Pomimo że opowiada o codziennych sprawach, robi to w sposób niezwykły, przenikliwie oddając istotę ludzkich doświadczeń. Precyzyjne spojrzenie na psychikę człowieka i relacje międzyludzkie sprawia, że „Cóż za piękny dzień” staje się arcydziełem, które nie tylko wzrusza i zmusza do refleksji, ale również skłania do introspekcji.
Warto podkreślić, że reżyserka sprawnie posługuje się środkami filmowymi, kreując atmosferę idealnie współgrającą z treścią. Wykorzystanie subtelnej muzyki, kamery ukazującej świat oczami dziecka, oraz zróżnicowanej palety barw, sprawiają, że film nie tylko narruje, ale wręcz absorbuje widza w świat głównych bohaterów.
Podsumowując, „Cóż za piękny dzień” to produkcja, która nie tylko dostarcza wzruszeń i inspiruje do refleksji, ale również skłania do głębokiej introspekcji. Przez historię niezwykłej przyjaźni, Marielle Heller ukazuje, jak małe gesty grzeczności mogą odmienić życie i otworzyć serce nawet najbardziej zatwardziałego cynika. Tom Hanks, jako pan Rogers, stworzył postać, która na stałe zapisuje się w pamięci widza jako ikona dobroci i pozytywnego wpływu na świat. Film ten, emanujący ciepłem i mądrością, bez wątpienia zasługuje na miejsce w historii kina jako arcydzieło opowiadające o mocy miłości i ludzkiej dobroci.
reżyseria | Marielle Heller |
scenariusz | Micah Fitzerman-Blue, Noah Harpster |
gatunek | Biograficzny, Dramat |
produkcja | USA |
premiera | 7 września 2019 (Światowa) 6 marca 2020 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $67 760 877 na świecie$61 704 055 w USA$6 056 822 poza USA |
budżet | $25 000 000 |
na podstawie | Tom Junod (artykuł) |
dystrybucja | United International Pictures Sp z o.o. |
studio | Big Beach Films / TriStar Pictures |
tytuł oryg. | A Beautiful Day in the Neighborhood |
inne tytuły | I'm Proud of You (tytuł roboczy) USA You Are My Friend (tytuł roboczy) USA A Beautiful Day in the Neighborhood Kanada |
Aktor | Postać |
---|---|
Tom Hanks | Fred Rogers |
Matthew Rhys | Lloyd Vogel |
Chris Cooper | Jerry Vogel |
Susan Kelechi Watson | Andrea Vogel |
Maryann Plunkett | Joanne Rogers |
Enrico Colantoni | Bill Isler |
Wendy Makkena | Dorothy |
Tammy Blanchard | Lorraine |
Noah Harpster | Todd |
Carmen Cusack | Margy |
Christine Lahti | Ellen |
Maddie Corman | Lady Aberlin |
Kitty Crystal | Dziewczyna punk w metrze |
Gretchen Koerner | Doktor |
Nigel Swinson | Śpiewak z metra |
Kayla Fan | Śpiewaczka z metra |
Alexander Ment | Śpiewak z metra |
Madeline Ment | Śpiewaczka z metra |
Olivia Irene Ruiz | Śpiewaczka z metra |
Kiesse Yengo-Passy | Śpiewaczka z metra |
Kelley Davis | Pierwsza AD |
Daniel Krell | Pan McFeely |
Jon L Peacock | Technik dźwięku |
Gavin Borders | Młody chłopiec |
Mark August | Tata młodego chłopaka |
Tressa Glover | Mama młodego chłopaka |
Jessica Hecht | Lila Vogel |
Di Zhu | Kelnerka |
Diane Monroe | Członkini kwartetu smyczkowego Uptown |
Maxine Roach | Członkini kwartetu smyczkowego Uptown |
Lesa Terry | Członkini kwartetu smyczkowego Uptown |
Tahirah Whittington | Członkini kwartetu smyczkowego Uptown |
Saira Awan | Pielęgniarka |
Greg Black | Uczestnik gali |
Nate Heller | Gitarzysta z zespołu weselnego |
Benjamin Norman Howland | Basista z zespołu weselnego |
Jim Kuhn | Klient restauracji |
Scott Lockhart | Pieszy w chińskiej restauracji |
Erika Shrout | Matka |
Michael Masini | Richie |
Rebecca Watson | Diana |
Heather Habura | Prezneterka na gali wręczenia nagród |
Nathaniel Johnson | Kelner |
Scott Matheny | Dziennikarz |
Ryan Sobota | Gitarzysta z zespołu weselnego |
Alex Perez | Rodzic |
Katrina E. Perkins | Wielka fanka pana Rogersa |
Jivan Xander Ramesh | Fan pana Rogersa |
Scott Rapp | Barman |
Jordan Rhone | Asystent produkcji WQED |
Joanne Rogers | Klientka restauracji |
Edlyn Sabrina | Gość na gali |
Laurie Sheppard | Nauczycielka w metrze |
Stephen West-Rogers | Peter |
Ted Williams | Elektryk z WQED |
Frank Wilson | Technik realizacji dźwięku z WQED |