Tytuł filmu: „Chungking Express / Chung hing sam lam (1994)”
Reżyser: Kar Wai Wong
W pulsującym Hongkongu, datowanym na 28 kwietnia 1994 roku, życie policjanta o numerze 223, He Qiwu, poddaje się gwałtownej transformacji. W trakcie aresztowania podejrzanego wpada na tajemniczą kobietę w blond peruce, z którą łączyć będą ich losy kilkadziesiąt godzin później. Niemniej jednak serce He wciąż krwawi z powodu utraty ukochanej May, która opuściła go pierwszego kwietnia. W desperacji nabywa puszkę ananasów – owoców, które były ulubioną przekąską jego dawnej partnerki – o datowaniu ważności na 1 maja, dniu jego urodzin. To symboliczne posunięcie jest próbą powstrzymania nieuchronnych zmian.
He Qiwu jest przesiąknięty tęsknotą za utraconą miłością, a ananasy oraz daty stają się dla niego rodzajem amuletu, próbą panowania nad niepewnością i chaosem, którym jest życie. Jego opowieść stanowi pierwszą nowelę filmu „Chungking Express”, gdzie los splata wątki miłości, obsesyjnej tęsknoty i przemytu narkotyków.
Kolejną nowelę prezentuje postać policjanta o numerze 633, który, podobnie jak jego kolega, boryka się z samotnością i brakiem zrozumienia. Oczekując na powrót swojej ukochanej, pozostaje obojętny na uczucia kobiety zakochanej w nim, pracującej w barze. Ta niezauważalność prowadzi do nietypowej intrygi, gdy przypadkowo dostaje klucze do mieszkania policjanta i zaczyna w nim mieszkać, wprowadzając zamieszanie w jego porządek życiowy.
„Chungking Express” to nie tylko opowieść o miłości, tęsknocie i przypadkach losu, ale również o energicznym Hongkongu, pełnym kontrastów i nieprzewidywalnych zwrotów akcji. Równocześnie dwie opowieści układają się w mozaikę miejskiego życia, gdzie bohaterowie, chociaż pozornie odizolowani, są ze sobą nieuchronnie spleceni.
W pierwszej noweli, ścieżki He Qiwu i tajemniczej kobiety w blond peruce krzyżują się na tle miasta, które tętni życiem i tajemnicą. Ananasy, symbolizujące zarówno utraconą miłość, jak i próbę zatrzymania czasu, stają się centralnym motywem, który prowadzi do niebezpiecznej gry z narkotykami.
Druga nowela skupia się na samotności policjanta 633, który nie zauważa uczuć innej kobiety pracującej w barze. Jej niezauważalność przekształca się w surrealistyczną historię, gdy staje się nieświadomą lokatorką jego mieszkania. To zderzenie dwóch samotnych dusz tworzy komediową, a jednocześnie melancholijną sytuację.
Wszystko to rozgrywa się w przytłaczającej atmosferze Hongkongu, gdzie nieuchronność zmian spleciona jest z indywidualnymi dążeniami bohaterów. Data 1 maja, będąca zarówno dniem urodzin He Qiwu, jak i ważnością ananasów, symbolizuje nie tylko przemijanie czasu, ale także nowe możliwości i zmiany, których bohaterowie nie są świadomi.
„Chungking Express” to film, który porusza serca widzów poprzez swoje subtelne narracje, dynamiczną reżyserię Kar Wai Wonga oraz bogatą symbolikę. W miejskim labiryncie Hongkongu bohaterowie próbują zrozumieć siebie nawzajem, a los splata ich ścieżki, zaskakując zarówno nich, jak i widza.
reżyseria | Kar-Wai Wong |
scenariusz | Kar-Wai Wong |
gatunek | Dramat, Kryminał, Romans |
produkcja | Hongkong |
premiera | (Wznowienie w polskich kinach) sierpnia 1994 (Światowa) 7 maja 1999 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $1 149 542 na świecie$600 200 w USA$549 342 poza USA |
dystrybucja | Gutek Film |
studio | Jet Tone Production |
tytuł oryg. | Chung hing sam lam |
inne tytuły | Chung King Express Chungking Jungle Hong Kong Express |
Aktor | Postać |
---|---|
Brigitte Lin | Kobieta w blond peruce |
Tony Chiu-Wai Leung | Policjant 663 |
Faye Wong | Faye |
Takeshi Kaneshiro | He Zhiwu, policjant 223 |
Valerie Chow | Stewardesa |
Piggy Chan | Właściciel knajpki "Midnight Express" |
Lee-na Kwan | May |
Zhiming Huang | Sprzedawca w sklepie |
Liang Zhen | May |
Rico Chu | Nowy chłopak stewardessy |
Lynne Langdon | Narzekająca klientka |
Thom Baker | Diler narkotykowy |
Vickie Eng | Barmanka |