Bulwar Zachodzącego Słońca (1950) to amerykański film noir w reżyserii Billy’ego Wildera, oparty na scenariuszu Wildera, Charlesa Bracketta i D.M. Marshmana Jr. Główne role w filmie grają William Holden, Gloria Swanson, Erich von Stroheim i Nancy Olson.
Fabuła
Film opowiada historię Joego Gillisa, młodego scenarzysty, który jest w kłopotach finansowych. Pewnego dnia, uciekając przed wierzycielami, schronienie znajduje w rezydencji Normy Desmond, dawnej gwiazdy kina niemego. Norma, przekonana, że wciąż jest znana i kochana, planuje powrót na ekrany w filmie „Salome”. Prosi Joego o pomoc w dokończeniu scenariusza.
Mężczyzna, początkowo sceptyczny wobec pomysłu Normy, z czasem zaczyna się w nią wsłuchiwać. Kobieta jest dla niego fascynującą postacią, a jej historie o dawnej sławie i blasku Hollywoodu pobudzają jego wyobraźnię.
Joe i Norma spędzają ze sobą coraz więcej czasu. Norma, coraz bardziej uzależniona od Joego, zaczyna traktować go jak swojego kochanka. Mężczyzna, początkowo traktujący Normę jak dziwaczkę, stopniowo zaczyna ulegać jej urokowi.
Motywy
Film porusza wiele ważnych tematów, takich jak:
Reżyseria
Billy Wilder, jeden z najwybitniejszych reżyserów Hollywoodu, stworzył film, który jest nie tylko znakomitym dramatem, ale także prawdziwym arcydziełem kina noir. Wilder doskonale wykorzystał elementy charakterystyczne dla tego gatunku, takie jak:
Obsada
Gloria Swanson w roli Normy Desmond stworzyła jedną z najwybitniejszych kreacji w historii kina. Jej rola jest pełna emocji, a aktorka doskonale oddała złożoność i tragizm tej postaci.
William Holden w roli Joego Gillisa również stworzył świetną kreację. Jego postać jest pełna niedojrzałości i zagubienia, ale również ma w sobie coś z naiwności i dobroci.
Erich von Stroheim w roli Maxa von Mayerlinga, byłego męża i szofera Normy, również zagrał znakomicie. Jego postać jest pełna tajemniczości i grozy.
Ocena
Bulwar Zachodzącego Słońca to film, który wciąż zachwyca widzów na całym świecie. To nie tylko znakomity dramat, ale także prawdziwe arcydzieło kina noir. Film jest pełen emocji, niespodziewanych zwrotów akcji i świetnych kreacji aktorskich. Jeśli jeszcze nie widzieliście tego filmu, koniecznie nadróbcie zaległości.
reżyseria | Billy Wilder |
scenariusz | D.M. Marshman Jr., Billy Wilder |
gatunek | Dramat, Film-Noir |
produkcja | USA |
premiera | 10 sierpnia 1950 (Światowa) 1957 (Polska premiera kinowa) |
studio | Paramount Pictures |
tytuł oryg. | Sunset Boulevard |
inne tytuły | Sunset Boulevard Wielka Brytania Sunset Boulevard Australia |
Aktor | Postać |
---|---|
William Holden | Joe Gillis |
Gloria Swanson | Norma Desmond |
Erich von Stroheim | Max Von Mayerling |
Nancy Olson | Betty Schaefer |
Fred Clark | Sheldrake |
Lloyd Gough | Morino |
Jack Webb | Artie Green |
Franklyn Farnum | Przedsiębiorca pogrzebowy |
Larry J. Blake | Agent finansowy |
Charles Dayton | Agent finansowy |
Hedda Hopper | |
Cecil B. DeMille | |
Buster Keaton | Gracz w brydża |
Jay Livingston | Pianista na noworocznym przyjęciu u Artiego Greena |
Ray Evans | Pianista na noworocznym przyjęciu u Artiego Greena |
Anna Q. Nilsson | Gracz w brydża |
H.B. Warner | Gracz w brydża |
Gertrude Astor | Kobieta w studiu zachwycona Normą |
Ruth Clifford | Sekretarka Sheldrake'a |
John Cortay | Mac, młody stróż przy bramie studia Paramount |
Archie R. Dalzell | Kamerzysta |
Eddie Dew | Asystent koronera |
Peter Drynan | Krawiec |
Julia Faye | Hisham |
Al Ferguson | Czekający na telefon |
Gerry Ganzer | Connie, współlokatorka Betty |
Kenneth Gibson | Sprzedawca w sklepie dla mężczyzn |
Joe Gray | |
Sanford E. Greenwald | Kamerzysta kroniki filmowej |
Creighton Hale | |
James Hawley | Asystent operatora kamery |
Len Hendry | Sierżant policji |
Gertrude Messinger | Fryzjerka |
John 'Skins' Miller | Hog-eye, elektryk |
Ralph Montgomery | Rekwizytor |
Bert Moorhouse | Gordon Cole |
Jay Morley | Gruby mężczyzna |
Bernice Mosk | |
Howard Negley | Kapitan policji |
Ottola Nesmith | Kobieta |
Frank O'Connor | Mężczyzna w studiu zachwycony Normą |
Robert Emmett O'Connor | Jonesy, starszy ochroniarz przy bramie studia Paramount |
Jack Perrin | Detektyw |
Virginia L. Randolph | Kobieta w studiu zachwycona Normą |
Bill Sheehan | Drugi asystent reżysera |
Sidney Skolsky | |
Emmett Smith | Mężczyzna |
Roy Thompson | Rudy, pucybut |
Archie Twitchell | Sprzedawca w sklepie dla mężczyzn |
Yvette Vickers | Chichocząca dziewczyna przy telefonie na przyjęciu |
Edward Wahrman | Asystent operatora kamery |
Henry Wilcoxon | Aktor na planie filmu "Samson i Dalia" |
Ken Christy | Szef wydziału zabójstw |
Eva Novak | Kobieta w studiu zachwycona Normą |
E. Mason Hopper | Lekarz |
Fred Aldrich | Policjant który wyławiał ciało Joe'a z basenu |
Joel Allen | Rekwizytor |
Chuck Hamilton | Pracownik obsługi planu przy filmie "Samson i Dalia" |
Stan Johnson | Pierwszy asystent reżysera |
Tiny Jones | Niska kobieta przy bramie Paramount |
Howard Joslin | Porucznik policji |
Arthur Lane | Operator kamery |
Perc Launders | Wiolonczelista na przyjęciu noworocznym Normy |
Harold Miller | Mężczyzna na polu golfowym |