Pogarda to francusko-włoski dramat filmowy z 1963 roku w reżyserii Jean-Luca Godarda, zrealizowany na podstawie powieści pod tym samym tytułem autorstwa Alberta Moravii. Film opowiada o rozpadzie małżeństwa scenarzysty Paula i jego żony Camille, którego związek zostaje wystawiony na ciężką próbę w trakcie najeżonej przeszkodami produkcji filmowej.
Akcja filmu rozpoczyna się w Rzymie, gdzie Paul i Camille mieszkają w luksusowym apartamencie. Paul jest cenionym scenarzystą, a Camille jest piękną i niezależną kobietą. Ich małżeństwo jest udane, ale pełne napięć. Paul jest zaabsorbowany swoją pracą, a Camille tęskni za wolnością.
Pewnego dnia Paul dostaje propozycję pracy od amerykańskiego producenta filmowego Jeremy’ego Prokoscha. Prokosch chce zrealizować ekranizację Odysei Homera, a Paul ma napisać scenariusz. Paul jest sceptyczny wobec tego projektu, ale godzi się na współpracę, gdy Prokosch proponuje mu wysokie wynagrodzenie.
Zdjęcia do filmu mają odbywać się na wyspie Capri. Paul i Camille wyjeżdżają na miejsce, aby towarzyszyć Prokoschowi. Na Capri Paul poznaje Francesca Vanini, włoską aktorkę, która ma zagrać w filmie. Francesca jest młoda, atrakcyjna i pełna życia. Paul szybko się w niej zakochuje.
Camille jest zazdrosna o Francesca. Obserwuje, jak jej mąż coraz bardziej się w niej zagłębia. Camille czuje się odrzucona i samotna.
Prokosch jest człowiekiem bezwzględnym i chciwym. Ma swoje własne wizje na Odyseję, które są diametralnie różne od tych, które ma Paul. Prokosch nie szanuje pracy Paula i nieustannie ją krytykuje.
Wraz z postępem produkcji filmu, małżeństwo Paula i Camille coraz bardziej się rozpada. Paul i Camille coraz częściej się kłócą. Camille czuje się coraz bardziej pogardzana przez męża.
W końcu, w kulminacyjnym momencie filmu, Camille opuszcza Paula. Paul jest załamany. Rozumie, że stracił kobietę, którą kochał.
Pogarda to film o miłości, zazdrości i zdradzie. To także film o świecie filmu, o jego komercyjnym charakterze i o tym, jak może on niszczyć ludzkie uczucia.
Film został zrealizowany w stylu modernistycznym. Godard wykorzystuje w nim różne techniki filmowe, takie jak montaż równoległy, sceny oniryczne czy eksperymenty z kolorem.
Pogarda jest uważany za jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Został doceniony przez krytyków i zdobył wiele nagród, w tym Złotą Palmę na Festiwalu Filmowym w Cannes.
Pogarda jest filmem, który pozostawia widza z wieloma pytaniami. Czy miłość może przetrwać w obliczu zdrady? Czy pieniądze mogą kupić szczęście? Czy świat filmu jest zdolny do zniszczenia ludzkich uczuć?
Odpowiedzi na te pytania każdy widz musi znaleźć sam.
Oto kilka dodatkowych informacji, które można uwzględnić w opisie filmu:
Pogarda to film, który warto zobaczyć. To film, który zapada w pamięć i skłania do refleksji.
reżyseria | Jean-Luc Godard |
scenariusz | Jean-Luc Godard |
gatunek | Dramat obyczajowy |
produkcja | Francja, Włochy |
premiera | 29 października 1963 (Światowa) |
boxoffice | $1 078 408 na świecie$1 062 078 w USA$16 330 poza USA |
budżet | $900 000 |
na podstawie | Alberto Moravia (powieść) |
dystrybucja | Vision Film Distribution |
studio | Compagnia Cinematografica Champion (koprodukcja) / Les Films Concordia / Rome Paris Films |
tytuł oryg. | Le mépris |
inne tytuły | Contempt Miedzynarodowe Contempt USA Le Mépris Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
Brigitte Bardot | Camille Javal |
Michel Piccoli | Paul Javal |
Jack Palance | Jeremy Prokosch |
Giorgia Moll | Francesca Vanini |
Fritz Lang | |
Jean-Luc Godard | Asystent reżysera Langa |
Raoul Coutard | Operator |
Linda Veras | Syrena |