Pancernik Potiomkin to jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Oparty na autentycznych wydarzeniach z 1905 roku, opowiada o buncie załogi rosyjskiego pancernika przeciwko carskim oficerom. Film jest dziełem Siergieja Eisensteina, jednego z najwybitniejszych reżyserów XX wieku.
Akcja filmu rozgrywa się w Odessie, na pokładzie pancernika Potiomkin. Załoga okrętu, składająca się z biednych i głodnych marynarzy, jest źle traktowana przez carskich oficerów. W pewnym momencie załoga odmawia zjedzenia zepsutego mięsa, które zostało jej podane na obiad. Wściekły kapitan nakazuje rozstrzelać buntowników. Pluton marynarzy odmawia wykonania rozkazu, a dochodzi do walki między załogą a oficerami.
Bunt załogi staje się symbolem walki ludu o lepsze życie. Załoga pancernika wypływa w morze, a jej przybycie do Odessy wywołuje wybuch rewolucji. W mieście dochodzi do demonstracji, które zostają brutalnie stłumione przez carską armię.
Film Eisensteina jest arcydziełem kina. Eisenstein wykorzystuje w nim nowatorskie techniki montażowe, które mają na celu wywołać u widza silne emocje. Film jest pełny dynamiki i napięcia. Obrazy buntu załogi i masakry na schodach odeskich są niezapomniane.
Omówienie
Motyw buntu
Głównym motywem filmu jest bunt. Bunt załogi pancernika jest symbolem walki ludu o lepsze życie. Marynarze, źle traktowani przez carskich oficerów, buntują się przeciwko niesprawiedliwości. Ich bunt jest aktem odwagi i determinacji.
Motyw rewolucji
Bunt załogi pancernika wywołuje wybuch rewolucji w Odessie. Demonstracje mieszkańców miasta zostają stłumione przez carską armię, ale to tylko chwilowy zahamowanie rewolucyjnego procesu. Bunt załogi pancernika jest zapowiedzią rewolucji, która wkrótce przetoczy się przez całą Rosję.
Motyw przemocy
Film Eisensteina jest pełny przemocy. Obrazy buntu załogi i masakry na schodach odeskich są wstrząsające. Eisenstein chce w ten sposób pokazać, jak okrutna może być władza, która nie jest ograniczona przez prawo.
Technika montażowa
Film Eisensteina jest arcydziełem kina również ze względu na nowatorską technikę montażu. Eisenstein wykorzystuje w filmie montaż równoległy, montaż kontrastowy i montaż asocjacyjny. Te techniki pozwalają mu na stworzenie dynamicznego i pełnego napięcia obrazu.
Ocena
Pancernik Potiomkin to jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Jest to dzieło wybitne pod względem artystycznym i ideowym. Film Eisensteina jest doskonałym przykładem tego, jak kino może być wykorzystywane do walki o lepsze jutro.
Znaczenie filmu
Pancernik Potiomkin miał ogromny wpływ na rozwój kina. Film Eisensteina jest uważany za jeden z pierwszych filmów propagandowych. Film ten był wykorzystywany przez bolszewików do szerzenia idei rewolucji.
Pancernik Potiomkin jest również uważany za jeden z najwybitniejszych filmów w historii kina. Film ten jest wykorzystywany w szkołach filmowych na całym świecie jako przykład doskonałej techniki montażowej.
Podsumowanie
Pancernik Potiomkin to arcydzieło kina, które jest ważne zarówno pod względem artystycznym, jak i ideowym. Film ten jest doskonałym przykładem tego, jak kino może być wykorzystywane do walki o lepsze jutro.
reżyseria | Siergiej Eisenstein |
scenariusz | Siergiej Eisenstein, Nina Agadzhanova |
gatunek | Dramat historyczny, Niemy, Propagandowy |
produkcja | ZSRR |
premiera | (Wznowienie w polskich kinach) 24 grudnia 1925 (Światowa) 16 maja 2014 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $51 198 w USA |
dystrybucja | Art House /Aurora Films |
studio | Goskino |
tytuł oryg. | Bronenosets Potyomkin |
inne tytuły | El acorazado Potemkin (alternatywna pisownia) Miedzynarodowe Battleship Potemkin Miedzynarodowe Battleship Potemkin USA The Battleship Potemkin USA Battleship Potemkin Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
Aleksandr Antonov | Grigory Vakulinchuk |
Vladimir Barsky | Komandor Golikov |
Grigoriy Aleksandrov | Dowodzący oficer Giliarovsky |
Ivan Bobrov | Młody marynarz wychłostany w trakcie snu |
Mikhail Gomorov | Bojowy marynarz |
Aleksandr Levshin | Małostkowy oficer |
N. Poltavtseva | Kobieta z binoklami |
Konstantin Feldman | Student agitator |
Prokopenko | Matka niosąca rannego chłopca |
A. Glauberman | Ranny chłopiec |
Beatrice Vitoldi | Kobieta z dziecięcym wózkiem |
Iona Biy-Brodskiy | Student |
Julia Eisenstein | Kobieta z jedzeniem dla marynarzy |
Siergiej Eisenstein | Mieszkaniec Odessy |
Andrey Fayt | Rekrut |
Korobei | Weteran bez nogi |
Marusov | Oficer |
Protopopov | Starszy mężczyzna |
Repnikova | Kobieta na schodach |
Zerenin | Student |
Vladimir Uralsky | |
Aleksanteri Ahola-Valo |