Faraon (1965)

  • Gatunek: Dramat historyczny Kostiumowy
  • Rok:
  • Czas trwania: 3 godz.
  • Ramzes, następca tronu Egiptu, zmaga się z nieprzychylnymi mu, lecz mającymi wielkie wpływy, kapłanami.

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner VoD Strefa

Fabuła

W kinematograficznej opowieści „Faraon” z 1965 roku, reżyserowanej przez Jerzego Kawalerowicza, przenosimy się w głąb starożytnego Egiptu, gdzie młody Ramzes staje w obliczu potężnej kasty kapłanów, gdy dąży do władzy i zmian w kraju. Ramzes, będący dziedzicem tronu, pragnie przeprowadzić reformy i polepszyć warunki życia swych poddanych. Lecz jego plany spotykają się z zdecydowanym oporem ze strony wpływowych kapłanów, którzy kontrolują nie tylko aspekty religijne, ale i polityczne w państwie egipskim.

Początek filmu prezentuje potęgę religii w ówczesnym społeczeństwie Egiptu. Obserwujemy, jak armie Ramzesa XIII, zmierzające na manewry, zostają zatrzymane przez kapłana Herhora, który dostrzega święte skarabeusze na piasku. Te symboliczne stworzenia są tak czczone, że żadna armia nie odważy się ich zdeptać. Jednak to nie tylko religijne dogmaty stwarzają przeszkody młodemu Ramzesowi. Kapłani posiadają ogromne bogactwa, skrywane w podziemnych labiryntach, oraz niezwykłą wiedzę, do której dostęp mają tylko nieliczni. To sprawia, że są oni nie tylko grupą posiadającą polityczną władzę, lecz również potężnym antagonistą dla władzy faraonów.

Centralny konflikt filmu rozgrywa się pomiędzy Ramzesem a kapłanami, którzy dążą do utrzymania swojej władzy i wpływów. Młody władca próbuje przeciwstawić się ich dominacji, ale napotyka na liczne przeszkody. Kapłani, z Herhorem na czele, starają się skutecznie osaczyć Ramzesa, wykorzystując swoją wiedzę i wpływy. Wraz z rozwojem fabuły filmu, obserwujemy, jak młody władca, wspierany przez oddanych sojuszników, podejmuje coraz bardziej zdecydowane działania, aby pozbawić kapłanów ich nadmiernych wpływów.

Historia Ramzesa XIII, choć osadzona w odległych czasach starożytnego Egiptu, ma wyraźne odniesienia do współczesnych realiów politycznych i społecznych. Konflikt między władzą świecką a religijną, pragnienie reformy i walka o sprawiedliwość społeczną to uniwersalne tematy, które wciąż są aktualne. Film „Faraon” nie tylko przedstawia fascynujący świat starożytnego Egiptu, lecz również stawia pytania o naturę władzy, sprawiedliwość społeczną i granice religijnego autorytetu.

W filmie pojawia się także wątek miłosny, gdy Ramzes spotyka piękną Żydówkę, Sarę. Ich uczucie zostaje jednak wystawione na próbę przez polityczne intrygi i manipulacje kapłanów, którzy pragną kontrolować losy królestwa, wykorzystując religijne przekonania ludności.

„Faraon” to epicka opowieść o władzy, miłości i poświęceniu, osadzona w majestatycznej scenerii starożytnego Egiptu. Reżyser Jerzy Kawalerowicz zręcznie przedstawia dramatyczne losy młodego Ramzesa, który musi stawić czoła potężnej kastze kapłanów, aby zrealizować swoje marzenia o reformach i sprawiedliwości społecznej. Film porusza głębokie tematy filozoficzne i społeczne, pozostawiając widza z refleksją nad naturą władzy i ludzką naturą.

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Jerzy Kawalerowicz
scenariusz Jerzy Kawalerowicz, Tadeusz Konwicki
gatunek Kostiumowy, Dramat historyczny
produkcja Polska
premiera 11 marca 1966 (Światowa i polska premiera kinowa)
na podstawie Bolesław Prus (powieść)
studio Studio Filmowe Kadr
tytuł oryg. Faraon
inne tytuły Pharaoh Miedzynarodowe

Obsada

Aktor Postać
Faraon Ramzes XIII / Lykon
Królowa Nikotris, matka Ramzesa XIII
Kama, kapłanka fenicka, nałożnica Ramzesa
Sara, nałożnica Ramzesa, matka jego syna
Hebron
Herhor
Pentuer
Arcykapłan Mefres
Beroes, prorok chaldejski
Kapłan Samentu
Sargon, poseł asyryjski
Dagon, kupiec fenicki
Fenicjanin Rabsun
Arcykapłan Mentezufis
Arcykapłan - strażnik Labiryntu
Tehenna, dowódca pułków libijskich
Fellach
Hiram, książę Tyru, przewodniczący Rady Fenickiej
Ramzes XII, ojciec Ramzesa XIII
Eunane
Nitager
Tutmozis
Tancerka egzotyczna
Kapłanka przy mumifikacji Ramzesa XII

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *