„Shutter – Widmo” z 2004 roku przenosi nas w mroczny świat, gdzie przypadkowy wypadek staje się zapalnikiem dla nadnaturalnych zjawisk. Główny protagonistą jest Tun, młody mężczyzna, którego spokojne życie zamienia się w koszmar po tragicznym incydencie. Wraz ze swoją partnerką potrąca kobietę na drodze i, nie wiedząc co robić, decydują się na ucieczkę. Nie podejmują próby udzielenia pomocy ofierze, co staje się punktem zwrotnym, który wywołuje kaskadę przerażających wydarzeń.
Życie Tuna staje się pasmem nieszczęść po tamtej fatalnej nocy. Na początku próbuje wrócić do normy, jednak wokół niego zaczynają dziać się niezrozumiałe rzeczy. Dusza kobiety, którą potrącił, zaczyna go nawiedzać, pojawiając się w najmniej odpowiednich momentach. To prowadzi go na krawędź szaleństwa i pogłębia poczucie winy.
Atmosfera filmu jest nasycona niepokojem i lękiem. Reżyser sprytnie kreuje atmosferę grozy, wykorzystując mroczne, klaustrofobiczne ujęcia oraz intrygującą narrację. Widz zostaje wciągnięty w wir emocji i razem z bohaterem próbuje rozwikłać tajemnicę tamtej nocy na drodze.
W miarę jak fabuła rozwija się, odkrywane są kolejne fragmenty układanki, które prowadzą do makabrycznego rozwiązania. Okazuje się, że kobieta, którą potrącił Tun, nie była przypadkową ofiarą, a jej śmierć ma związek z długim łańcuchem tajemnic sprzed lat. Wątki z przeszłości bohatera stopniowo wychodzą na jaw, rzucając nowe światło na to, co dzieje się obecnie.
Relacje międzyludzkie odgrywają istotną rolę w filmie, zostają wystawione na próbę w obliczu tragedii. Tun i jego partnerka muszą zmierzyć się ze swoimi wewnętrznymi demonami oraz ze sobą nawzajem. To prowadzi do rozłamu, gdy poczucie winy i strach zaczynają niszczyć to, co dotychczas było ich oparciem.
Widmo kobiety staje się nie tylko symbolem zła i kary, lecz także przypomnieniem o niewygodnych prawdach, których bohaterowie unikali. To nie tylko walka z zewnętrznym przeciwnikiem, ale także z własnymi słabościami i ograniczeniami.
„Shutter – Widmo” to film, który wciąga od pierwszych chwil i trzyma w napięciu do samego końca. Nie tylko stanowi znakomitą mieszankę horroru i thrilleru, lecz również porusza głębsze kwestie, takie jak odpowiedzialność, zemsta i przebaczenie. To kinematograficzne dzieło, które zostaje w pamięci na długo po seansie, pozostawiając widza z pytaniami i refleksjami na dalsze dni.
reżyseria | Banjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom |
scenariusz | Banjong Pisanthanakun, Sophon Sakdaphisit |
gatunek | Horror |
produkcja | Tajlandia |
premiera | 9 września 2004 (Światowa) 3 lutego 2006 (Polska premiera kinowa) |
dystrybucja | Vision Film Distribution |
studio | GMM Pictures Co. / Phenomena |
tytuł oryg. | Shutter |
inne tytuły | Shutter: They Are Around Us USA Shutter: The Original USA Shutter Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
Natthaweeranuch Thongmee | Jane |
Ananda Everingham | Tun |
Krai Kanchit | Sąsiad Natre |
Apichart Chusakul | Redaktor gazety |
Sawai Poomring | Mnich |
Panu Puntoomsinchai | Groom |
Jitrada Korsangvichai | Pielęgniarka |
Titikarn Tongprasearth | Jim |
Watthanapom Wannacome | Kobieta |
Thamonwan Srinatsomsuk | Toosie |
Chachchaya Chalemphol | Żona Tonna |
Teranet Jongaramrumgrueng | Uczeń |
Sivagorn Muttamara | Meng |
Binn Kitchachonpong | Asystent redaktora |
Duangpom Sontikhan | Pielęgniarka |
Panitan Mavichak | Nuch |
Samruay Jaratjaroonpong | Mężczyzna |
Natraya Rotthirawanit | Kobieta |
Achita Sikamana | Natre |
Twich Chombuatong | Nowicjusz |
Saifon Nanthawanchal | Panna młoda |
Tanapon Chansming | Aum |
Suthiphong Bhibalkul | Redaktor telewizyjny |
Vasana Chalakom | Matka Natre |
Kachomsak Naruepatr | Tee |
Unnop Chanpaibool | Tonn |
Manop Boonwipas | Doktor |
Achita Wuthinounsurasit | Netre |
Panu Puntoomsinchal | Groom |