Solaris to film science fiction z 1972 roku w reżyserii Andrieja Tarkowskiego, oparty na powieści Stanisława Lema o tym samym tytule. Film opowiada o Krisie Kelvinie, psychologu kosmonautach, który zostaje wysłany na stację kosmiczną krążącą wokół planety Solaris, aby zbadać niepokojące zachowanie jej załogi.
Kelvin przybywa na stację i odkrywa, że dwaj naukowcy, którzy tam pracują, są w stanie psychicznym załamania. Jeden z nich, Gibarian, popełnił samobójstwo, a drugi, Sartorius, jest w stanie katatonii. Kelvin szybko odkrywa, że przyczyną ich stanu jest tajemnicza siła, która zamieszkuje Solaris. Siła ta jest w stanie materializować obrazy z podświadomości ludzi.
Kelvin sam doświadcza działania tej siły, gdy na stacji pojawia się Hari, jego zmarła żona. Hari jest idealnym odzwierciedleniem pamięci Kelvina o niej. Kelvin jest początkowo zdezorientowany i przerażony pojawieniem się Hari, ale z czasem zaczyna się do niej przywiązywać.
Kelvin i Hari spędzają razem coraz więcej czasu, a ich związek zaczyna się pogłębiać. Kelvin zaczyna rozumieć, że Hari nie jest zwykłym duchem, ale jest czymś znacznie więcej. Jest ona emanacją Solaris, która próbuje zrozumieć ludzkie emocje i uczucia.
Kelvin musi dokonać trudnego wyboru: czy opuści Hari i wróci na Ziemię, czy też pozostanie na Solaris z nią. Ostatecznie Kelvin postanawia pozostać z Hari, co oznacza, że nigdy nie wróci na Ziemię.
Motywy i przesłanie filmu
Solaris jest filmem o wielu motywach, ale jednym z najważniejszych jest motyw relacji między człowiekiem a kosmosem. Film przedstawia człowieka jako istotę kruchą i podatną na wpływy z zewnątrz. Solaris jest symbolem nieskończoności i tajemnicy wszechświata. Jego działanie jest nieprzewidywalne i może mieć destrukcyjny wpływ na człowieka.
Innym ważnym motywem filmu jest motyw pamięci i zapomnienia. Solaris jest w stanie materializować obrazy z podświadomości ludzi, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Film ukazuje, jak pamięć może być zarówno źródłem szczęścia, jak i cierpienia.
Styl
Solaris jest filmem o bardzo charakterystycznym stylu. Tarkowski znany jest z poetyckich i refleksyjnych filmów, które często poruszają ważne tematy filozoficzne. Solaris jest tego doskonałym przykładem. Film jest pełen pięknych ujęć i nastrojowej muzyki. Tarkowski wykorzystuje także powtórzenia i symbole, aby stworzyć atmosferę tajemniczości i niepokoju.
Ocena
Solaris to jeden z najważniejszych filmów science fiction w historii. Jest to film głęboki i poruszający, który porusza ważne tematy egzystencjalne. Film jest także bardzo dobrze zrealizowany i stanowi przykład wybitnego kina.
Podsumowanie
Solaris to film, który warto zobaczyć, nawet jeśli nie jesteś fanem science fiction. Jest to film, który zmusza do myślenia i pozostawia w pamięci na długo.
reżyseria | Andriej Tarkowski |
scenariusz | Andriej Tarkowski, Fridrikh Gorenshtein |
gatunek | Dramat, Sci-Fi |
produkcja | ZSRR |
premiera | 5 lutego 1972 (Światowa) |
na podstawie | Stanisław Lem (powieść) |
studio | Creative Unit of Writers & Cinema Workers / Kinostudiya Mosfilm / Unit Four |
tytuł oryg. | Solyaris |
inne tytuły | Solaris USA Solaris Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
Tamara Ogorodnikova | Anna, ciotka Krisa |
Donatas Banionis | Kris Kelvin |
Natalia Bondarczuk | Hari |
Anatoli Solonitsyn | Doktor Sartorius |
Vladislav Dvorzhetsky | Henri Berton |
Sos Sargsyan | Doktor Gibarian |
Georgiy Teykh | Profesor Messenger |
Yulian Semyonov | Przewodniczący naukowej komisji śledczej |
Bagrat Oganesyan | Profesor Trajet |
Aleksandr Misharin | Shannahan, przewodniczący komisji Bertona |
Vitalik Kerdimun | Syn Bertona |
Jüri Järvet | Doktor Snaut, cybernetyk |
Olga Kizilova | Gość Gibariana |
Vitaliy Statsinskiy | Członek rady naukowej |
Tatyana Malykh | Siostrzenica Krisa Kelvina |
Olga Barnet | Matka Krisa |
Nikolay Grinko | Ojciec Krisa |
Artyom Karapetyan | Francuski naukowiec na konferencji |
Vladimir Zamanskiy | Kris Kelvin |
Vladimir Tatosov | Doktor Snaut, cybernetyk |
Valentina Sumenova | |
Raimundas Banionis | Kris Kelvin jako nastolatek |
Simon Bernstein |