Teoremat (1968) to włoski film fabularny w reżyserii Piera Paola Pasoliniego. Obraz jest uważany za jeden z najważniejszych filmów w twórczości tego reżysera, a także za jeden z najbardziej kontrowersyjnych filmów lat 60. XX wieku.
Film opowiada historię pewnej włoskiej rodziny, do której pewnego dnia przybywa tajemniczy młody mężczyzna. Mężczyzna, którego nigdy nie widzimy twarzy, szybko staje się obiektem pożądania dla wszystkich członków rodziny. Wkrótce zaczynają się z nim kochać, a ich dotychczasowe życie ulega wywróceniu do góry nogami.
Bohaterowie
Symbolika
Film jest pełen symboliki. Gość jest symbolem Boga lub siły wyższych, która przychodzi do rodziny, aby ją przetestować. Jego wizyta powoduje, że członkowie rodziny zaczynają się zastanawiać nad swoim życiem i swoimi wartościami.
Dom rodziny jest symbolem mieszczańskiego społeczeństwa, które jest sztuczne i fałszywe. Gość niszczy ten świat, ukazując jego prawdziwe oblicze.
Seks jest w filmie symbolem wyzwolenia i oczyszczenia. Dzięki niemu członkowie rodziny zaczynają rozumieć siebie i swoje prawdziwe potrzeby.
Kontrowersje
Film wywołał wiele kontrowersji ze względu na swoją śmiałą tematykę. Przedstawia on seks w sposób otwarty i bez tabu. Ponadto, film jest pełen symboliki, która może być interpretowana na wiele sposobów.
Ocena
„Teoremat” jest filmem trudnym i wymagającym od widza. Nie jest to dzieło dla każdego, ale dla tych, którzy są gotowi na intelektualne wyzwanie, może być ono prawdziwym odkryciem.
Film jest znakomitym przykładem twórczości Piera Paola Pasoliniego. Reżyser w sposób mistrzowski wykorzystuje symbolikę i metafory, aby opowiedzieć o ważnych kwestiach społecznych i egzystencjalnych.
Znaczenie
„Teoremat” jest filmem, który nadal jest aktualny i poruszający. Jest to dzieło, które skłania do refleksji nad sobą i nad światem, w którym żyjemy.
Film jest często interpretowany jako alegorię kryzysu moralnego i społecznego, który dotykał zachodnie społeczeństwa w latach 60. XX wieku. Gość jest symbolem siły, która niszczy zastany porządek i zmusza ludzi do przewartościowania swoich przekonań.
Film można jednak interpretować również w bardziej ogólny sposób. Gość może być symbolem każdego, kto wnosi do naszego życia zmianę i wyzwala nas z naszych ograniczeń.
„Teoremat” jest filmem, który pozostaje w pamięci na długo po obejrzeniu. Jest to dzieło, które zapada w serce i skłania do refleksji.
reżyseria | Pier Paolo Pasolini |
scenariusz | Pier Paolo Pasolini |
gatunek | Dramat |
produkcja | Włochy |
premiera | 4 września 1968 (Światowa) |
studio | Aetos Produzioni Cinematografiche / Euro International Film (EIA) |
tytuł oryg. | Teorema |
inne tytuły | Theorem Miedzynarodowe Teorema USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Silvana Mangano | Lucia, matka |
Terence Stamp | Gość |
Anne Wiazemsky | Odetta, córka |
Massimo Girotti | Paolo, ojciec |
Laura Betti | Emilia, służąca |
Andrés José Cruz | Pietro, syn |
Luigi Barbini | Chłopiec na stacji |
Carlo De Mejo | Chłopiec |
Ninetto Davoli | Angelino, posłaniec |
Giovanni Ivan Scratuglia | Drugi chłopiec |
Alfonso Gatto | Lekarz |
Cesare Garboli | Dziennikarz |
Susanna Pasolini | Stara wieśniaczka |
Adele Cambria | Emilia, druga służąca |