Anioł Śmierci (2013) to argentyńsko-francusko-niemiecko-hiszpańsko-norweski dramat historyczny wyreżyserowany przez Lucíę Puenzo. Film opowiada o Josefie Mengele, słynącym z okrucieństwa lekarzu z Auschwitz, który po zakończeniu II wojny światowej ukrywa się w Argentynie pod fałszywym nazwiskiem.
Akcja filmu rozpoczyna się w 1960 roku, na patagońskiej pustyni. Argentyńska rodzina, składająca się z małżeństwa i dwójki dzieci, jadąca objąć w spadku po zmarłej krewnej piękny hotel, spotyka na swojej drodze przystojnego, kulturalnego Niemca. Nieznajomy, przedstawiający się jako Hans Günther Döbler, z łatwością nawiązuje z nimi kontakt i szybko staje się pierwszym gościem pensjonatu.
Döbler wzbudza sympatię zarówno rodziców, jak i dzieci. Szczególnie upodobał sobie dwunastoletnią córkę rodziny, Lilith, która ma problemy ze wzrostem. Mężczyzna przedstawia się jako specjalista od genetyki i oferuje swoją pomoc w leczeniu dziewczynki.
Wraz z upływem czasu rodzina coraz bardziej angażuje się w relację z Döblerem. Nieświadomi jego prawdziwej tożsamości, traktują go jak przyjaciela i powiernika. Tymczasem mężczyzna, pod pozorem pomocy, wykorzystuje Lilith do swoich własnych celów.
Pewnego dnia rodzina odkrywa prawdę o Döblerze. Okazuje się, że jest on Josefem Mengele, jednym z najbardziej poszukiwanych zbrodniarzy wojennych. Mężczyzna, przeczuwając niebezpieczeństwo, ucieka z hotelu.
Anioł Śmierci to film poruszający i wstrząsający. Obraz przedstawia dramatyczną historię rodziny, która została uwikłana w losy jednego z najokrutniejszych zbrodniarzy w historii. Film jest także ważnym dokumentem historycznym, ukazującym problem ukrywających się w Ameryce Południowej zbrodniarzy nazistowskich.
Interpretacja
Anioł Śmierci można interpretować na wiele sposobów. Film można uznać za opowieść o ludzkiej naiwności i łatwowierności. Rodzina z filmu, mimo że miała świadomość, że II wojna światowa zakończyła się zaledwie kilkanaście lat wcześniej, dała się oszukać człowiekowi, który był odpowiedzialny za śmierć milionów ludzi.
Film można również interpretować jako metaforę zła, które zawsze czai się w cieniu. Josef Mengele, mimo że ukrywa się w odległym miejscu, nadal jest zagrożeniem dla świata. Jego obecność w życiu rodziny symbolizuje obecność zła w każdym z nas.
Ocena
Anioł Śmierci to film dobrze zrealizowany i poruszający. Obraz jest znakomitym przykładem dramatu historycznego, który nie tylko opowiada o przeszłości, ale także porusza ważne problemy współczesnego świata.
reżyseria | Lucía Puenzo |
scenariusz | Lucía Puenzo |
gatunek | Dramat historyczny |
produkcja | Argentyna, Hiszpania, Francja, Norwegia |
premiera | 21 maja 2013 (Światowa) 14 lutego 2014 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $3 018 392 na świecie$418 392 w USA$2 600 000 poza USA |
budżet | $2 000 000 |
na podstawie | Lucía Puenzo (powieść) |
dystrybucja | Hagi |
studio | Historias Cinematograficas Cinemania (produkcja) / Cine.Ar (współudział) / Hummelfilm (koprodukcja) / |
tytuł oryg. | Wakolda |
inne tytuły | The German Doctor Miedzynarodowe The German Doctor Wielka Brytania The German Doctor USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Àlex Brendemühl | Josef Mengele |
Natalia Oreiro | Eva |
Diego Peretti | Enzo |
Alan Daicz | Tomás |
Elena Roger | Nora Edloc |
Guillermo Pfening | Klaus |
Florencia Bado | Lilith |
Juani Martínez | Otto |
Abril Braunstein | Ailín |
Nicolas Marsella | Polo |
Ana Pauls | Pielęgniarka |
Carlos Kaspar | Własćiciel fabryki |
Maria V. Barret | Iva |
Benito E. Crespo | Cursis |
Sebástian Cáneva | Syn Cursisa |
Hartmut Becher | Dyrektor szkoły |
Valeria Radivo | Nauczycielka |
Ricardo Truppel | Weterynarz |
Marcelo 'Hos' Bearzi | Właściciel karczmy |
Maia Muravchik | Austriaczka |
Tobías González Varceló | Bliżniak |
Matíaz Zunino | Bliżniak |
Martín Willnecker | Nastolatek |
Tomás Jacob | Nastolatek |
Brian Sichel | Nastolatek |
Julia Zey | Nastolatka |
Sofía Stieglitz | Nastolatka |
Diego Acosta | Wychowawca |