Film „Harmonie Werckmeistera” (Werckmeister harmóniák) Béli Tarra przenosi nas w głąb węgierskiej prowincji, gdzie małe miasteczko na Równinie Węgierskiej staje się areną dla niezwykłych wydarzeń. Wędrowny cyrk, przywodzący ze sobą tajemniczego „Księcia”, staje się źródłem niepokojów w życiu miejscowej społeczności.
W tym spustoszonym zakątku pojawia się postać listonosza i wizjonera, który w delikatny sposób dotyka frustracji ludzi. Jego utopijne wizje, rozsyłane jak listy, sprawiają, że mieszkańcy zaczynają wierzyć w możliwość lepszej przyszłości. Nagłe pojawienie się zagranicznego cyrku z tajemniczym „Księciem” wzbudza ogromne zainteresowanie. Miejscowi ruszają tłumnie, pełni oczekiwań, by jednak po opłaceniu biletów zmierzyć się jedynie z wypchanym wielorybem. Kiedy staje się jasne, że „Książę” nie pojawi się na scenie, emocje społeczności wybuchają, wprowadzając chaos i dezorientację.
W mistycznym uniwersum Béli Tarra, kina alegorycznego i pełnego metafor, „Harmonia Werckmeistera” emanuje subtelnością, która płynie z przemyślanej rytmiki, rozwlekłych ujęć kamery, sugestywnej ścieżki dźwiękowej, harmonijnie wplecionej w fascynującą narrację. Tarr przenosi widza do węgierskiej wioski, gdzie tkwi tajemnicza chęć oporu, wyłaniająca się z głębin kultury lokalnej.
Reżyser, znany z unikalnego podejścia do sztuki filmowej, eksploruje zaniedbaną wieś, odnajdując w niej ślady kultury, której nieodłączną częścią jest mistyczna pragnienie oporu. Węgierska wieś staje się sceną, na której rozgrywają się symboliczne akty, ukazujące głębokie warstwy ludzkiego doświadczenia.
„Harmonia Werckmeistera” nie jest jedynie zapisem zewnętrznych wydarzeń, ale podróżą w głąb psychiki ludzkiej. Béla Tarr posługuje się specyficznym językiem wizualnym, prowokującym do refleksji nad kondycją ludzką i społeczeństwem. Długie ujęcia kamery pozwalają na zanurzenie się w realiach przedstawionej wsi, gdzie każde drżenie życia staje się istotnym elementem dramatycznego wydarzenia.
Ścieżka dźwiękowa, dopełniająca wizualny język filmu, odgrywa kluczową rolę w kreowaniu atmosfery. Dźwięki doskonale współgrają z obrazem, budując hipnotyzującą całość. Doskonale dobrana muzyka dodaje warstwy znaczeniowej, podkreślając napięcia i wzmagając emocje. To integralna część twórczości Béli Tarra, która nadaje filmom głęboki wymiar artystyczny.
W „Harmonii Werckmeistera” świadkowie są nie tylko zewnętrznych wydarzeń, lecz także podróży w głąb ludzkiej psychiki. Reżyser posługuje się mistycznym spojrzeniem na wioskę, ukazując głębokie znaczenia chęci oporu i tajemniczych sił, które wpływają na ludzką egzystencję. Mitologia splata się z rzeczywistością, tworząc wielowarstwową narrację o uniwersalnym przesłaniu.
„Harmonia Werckmeistera” to nie tylko film, ale istne dzieło sztuki, w którym Béla Tarr opowiada historię nie tylko małego miasteczka, ale również kładzie nacisk na refleksję nad kondycją człowieka, społeczeństwa i kultury. Jego mistyczne spojrzenie na świat wpisuje się w tkankę narracji, tworząc arcydzieło, które nie tylko fascynuje, lecz również inspiruje do głębokiej kontemplacji nad sensem istnienia.
reżyseria | Béla Tarr |
scenariusz | Béla Tarr, László Krasznahorkai |
gatunek | Dramat |
produkcja | Węgry, Włochy, Niemcy, Francja |
premiera | maja 2000 (Światowa) |
na podstawie | László Krasznahorkai (powieść) / Péter Dobai (dialogi) ...więcej |
studio | 13 Productions / 3sat/ARTE / Fondazione Montecinemaverita / |
tytuł oryg. | Werckmeister harmóniák |
inne tytuły | Werckmeister Harmonies Miedzynarodowe |
Aktor | Postać |
---|---|
Hanna Schygulla | Tünde Eszter |
Lars Rudolph | János Valuska |
Peter Fitz | György Eszter |
Kati Lázár | Brakarka |
Enikö Börcsök | |
Putyi Horváth | Bagażowy |
Mihály Kormos | Sługa |
Ferenc Kállai | Dyrektor |
Djoko Rosic | Mężczyzna w kowbojkach |
János Derzsi | Mężczyzna w uniformie |
Éva Almássy Albert | Ciotka Piri |
Irén Szajki | Pani Harrer |
Alfréd Járai | Lajos Harrer |
György Barkó | Pan Nadabán |
Lajos Dobák | Pan Volent |
András Fekete | Pan Árgyelán |
Péter Dobai | Komendant policji |
Géza Balkay | |
Péter Tóth | |
Péter Haumann | György Eszter |
Tamás Bolba | János Valuska |
Ágnes Kamondy | |
Erika Horineczky | |
Sandor Bese | Książę |
József Ropog | Mężczyzna Przy Nim |
Mátyás Dráfi | Mężczyzna w futrzanej czapce |
Béla Máriáss | Pan Mádai |
Barna Mihók | Woźnica |
Gyula Pauer | Pan Hagelmayer |
László feLugossy | Malarz pokojowy |
Béla Nagy | |
Péter Magyar | |
Dóra Kováts | |
Gábor Werner | |
Lajos Bulocs | |
Ferenc Gazdag | |
Gyula Herpai | |
Tibor Komáromi | |
Géza Kósa | |
József Szántó | |
János Váradi | |
Miklós Waszlavik | |
Attila Kaszás | Książę |
Marianna Moór | Tünde Eszter |