Człowiek z kamerą filmową / Chelovek s kinoapparatom (1929)

  • Gatunek: Dokumentalny Niemy
  • Rok:
  • Czas trwania: 1 godz. 8 min.
  • Tytuł oryginalny: Chelovek s kinoapparatom
  • Dżiga Wiertow rejestruje okiem kamery życie w Moskwie pod koniec lat dwudziestych XX wieku.

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner Zlukaj Film

Fabuła

Człowiek z kamerą filmową to radziecki film dokumentalny z 1929 roku w reżyserii Dżigi Wiertowa. Film przedstawia życie w Moskwie pod koniec lat dwudziestych XX wieku, od wczesnych godzin rannych do nocy.

Film rozpoczyna się od ukazania wschodu słońca nad Moskwą. Następnie kamera podąża za ludźmi w ich codziennych zajęciach. Widzimy, jak ludzie pracują, uczą się, bawią się i odpoczywają. Film pokazuje różnorodność życia w mieście, od biednych dzielnic robotniczych po bogate rezydencje.

Wiertow stosował w filmie wiele eksperymentalnych technik filmowych. Wykorzystał szerokie kadry, szybki montaż i nietypowe ujęcia. Dzięki temu film zyskał dynamiczny i poetycki charakter.

Wyraźny rytm i montaż

Film jest podzielony na dwadzieścia rozdziałów, które przedstawiają różne aspekty życia w Moskwie. Każdy rozdział ma swój własny rytm i tempo. W niektórych fragmentach film jest spokojny i miarowy, w innych natomiast szybki i dynamiczny.

Ten kontrastujący rytm jest wzmocniony przez montaż. Wiertow często zestawia ze sobą obrazy o różnym tempie i nastroju. Dzięki temu film zyskuje na wyrazistości i dynamizmie.

Autotematyczne sceny

W filmie pojawiają się również autotematyczne sceny, które przedstawiają proces tworzenia filmu. Widzimy, jak kamera filmuje ludzi, jak montażyści pracują nad ujęciami i jak aktorzy przygotowują się do scen.

Te sceny podkreślają rolę filmu w dokumentowaniu rzeczywistości. Wiertow pokazuje, że film nie jest tylko sposobem rejestrowania świata, ale także narzędziem do jego rozumienia i reinterpretacji.

Interpretacje filmu

Człowiek z kamerą był interpretowany na różne sposoby. Niektórzy widzą w nim pochwałę rewolucji radzieckiej i jej pozytywnego wpływu na życie ludzi. Inni natomiast interpretują film jako krytykę systemu komunistycznego.

Niezależnie od interpretacji, Człowiek z kamerą pozostaje jednym z najważniejszych dzieł filmowych XX wieku. Film jest nie tylko świadectwem epoki, ale także eksperymentalnym dziełem sztuki, które wywarło duży wpływ na rozwój kina.

Film w kontekście współczesnym

Człowiek z kamerą jest wciąż aktualny i inspirujący. Film pokazuje, jak kino może być wykorzystywane do rejestrowania rzeczywistości i jej interpretowania.

Film jest również cennym dokumentem historycznym. Pozwala nam zobaczyć, jak wyglądało życie w Moskwie pod koniec lat dwudziestych XX wieku.

Podsumowanie

Człowiek z kamerą to film, który warto obejrzeć. To dzieło pełne artystycznej ekspresji, które porusza ważne tematy społeczne i polityczne.

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Dziga Vertov
scenariusz Dziga Vertov
gatunek Dokumentalny, Niemy
produkcja ZSRR
premiera 8 stycznia 1929 (Światowa)
studio VUFKU
tytuł oryg. Chelovek s kinoapparatom
inne tytuły Man with a Movie Camera Miedzynarodowe Man with a Movie Camera (tytuł wznowienia) Wielka Brytania Man with a Movie Camera USA Living Russia, or The Man with a Camera USA

Obsada

Aktor Postać
Operator kamery

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *