W filmie „Emma.” (2020) pod reżyserią Autumn de Wilde, kunsztownie rozwinięta jest opowieść o nieprzeciętnej bohaterce, która zafascynowana snuciem intryg miłosnych dla innych, tymczasem odwodzi własne pragnienia małżeńskie, przynajmniej na razie.
Emma Woodhouse, postać o wdzięku, bystrości umysłu i zasobności, dominuje w sennym miasteczku jako niezagrożona królowa. Jej pozycja społeczna jest tak niewzruszona, że nikt nie zdołałby jej dorównać. W tej wnikliwej satyrze na konwencje społeczne, Emma musi zmierzyć się z bólem dojrzewania oraz nieścisłościami w dziedzinie uczuć, zanim odkryje miłość, której zawsze pragnęła.
W filmie de Wilde, narracja rozwija się w malowniczym miasteczku, gdzie fasady i zasady społeczne maskują zawiłości relacji uczuciowych. Emma, w wykonaniu utalentowanej aktorki, staje się postacią wielopłaszczyznową – od pewnej siebie władczyni po delikatną duszę poszukującą sensu życia.
Fabuła ukazuje, jak Emma, pomimo zdolności do umiejętnego kierowania losami innych, odsuwa się na bok, unikając swoich własnych zobowiązań małżeńskich. To fascynujący aspekt jej charakteru, gdzie wydaje się być architektem szczęścia dla innych, lecz jednocześnie przemierza labirynt własnych uczuć.
W dziele Autumn de Wilde, głęboko eksplorowane są tematy dorastania, prezentując nie tylko radosne chwile, lecz także wyzwania związane z poszukiwaniem własnej tożsamości. Emma, chociaż początkowo pewna siebie, musi stawić czoło trudnościom, aby dojrzeć emocjonalnie i zrozumieć, czego naprawdę pragnie.
Zachwycająca wizualna oprawa oraz kostiumy, zaprojektowane przez zespół filmowy, przenoszą nas w klimat epoki, jednocześnie nadając świeżość i nowoczesność tej klasycznej historii literackiej. Miasteczko, w którym toczy się akcja, przemienia się w swoiste miejsce teatralne, gdzie postacie odgrywają role w misternie wyreżyserowanej komedii obyczajowej.
Emma, w interpretacji reżyserki i aktorek, ożywa jako postać pełna sprzeczności, co sprawia, że staje się bardziej realistyczna i bliska widzom. Jej podróż emocjonalna, pełna niepewności i odkryć, formuje dynamiczną opowieść, trzymając widza w napięciu do ostatniej sceny.
„Emma.” to nie tylko historia miłości i zawiłych relacji społecznych, ale także subtelna krytyka obyczajów tamtego okresu. De Wilde z gracją bawi się konwencją komedii obyczajowej, równocześnie prezentując głębokie refleksje na temat społecznych norm i roli kobiety w ówczesnym społeczeństwie.
Ścieżka dźwiękowa, zintegrowana z fabułą, nadaje filmowi dodatkową głębię, podkreślając emocje postaci i atmosferę epoki. Kompozycje dźwiękowe, przemyślane i dopasowane do każdej sceny, przenoszą widza w inny czas i przestrzeń, zanurzając go w świecie, gdzie uczucia są skomplikowane, a relacje pełne niespodzianek.
Podsumowując, „Emma.” to nie tylko hołd dla literackiego pierwowzoru, ale również nowoczesne spojrzenie na klasyczne motywy. Dzięki zręczności reżyserki i zaangażowaniu aktorów, opowieść staje się dynamicznym spektaklem, który porusza zarówno serca wielbicieli Austen, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z jej twórczością. Film wprowadza widza w świat subtelnych emocji, bawiąc i wzruszając jednocześnie, co sprawia, że jest to niezapomniane kinowe przeżycie.
reżyseria | Autumn de Wilde |
scenariusz | Eleanor Catton |
gatunek | Dramat, Komedia, Romans |
produkcja | Wielka Brytania, USA |
premiera | 13 lutego 2020 (Światowa) 28 lutego 2020 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $26 397 107 na świecie$10 055 355 w USA$16 341 752 poza USA |
budżet | $10 000 000 |
na podstawie | Jane Austen (powieść) |
dystrybucja | United International Pictures Sp z o.o. |
studio | Working Title Films (produkcja) / Blueprint Pictures / Focus Features / |
tytuł oryg. | Emma. |
Aktor | Postać |
---|---|
Anya Taylor-Joy | Emma Woodhouse |
Johnny Flynn | Pan Knightley |
Bill Nighy | Pan Woodhouse |
Mia Goth | Harriet Smith |
Myra McFadyen | Pani Bates |
Josh O'Connor | Pan Elton |
Callum Turner | Frank Churchhill |
Rupert Graves | Pan Weston |
Gemma Whelan | Panna Taylor / Pani Weston |
Amber Anderson | Jane Fairfax |
Miranda Hart | Panna Bates |
Tanya Reynolds | Pani Elton |
Chloe Pirrie | Isabella Knightley |
Rose Shalloo | Hannah, pokojówka Randallów |
Aidan White | Hartfield Butler |
Esther Coles | Pani Cox |
Suzanne Toase | Pani Cole |
Nicholas Burns | Pan Cole |
Lucy Briers | Pani Reynolds |
Anna Francolini | Pani Goddard |
Christopher Godwin | Pan Perrie |
Hannah Stokely | Pani Martin |
Charlotte Weston | Pani Ford |
Max Toovey | Henry Knightley |
Cecelia Jacob | Bella Knightley |
Tabitha Coop | Emma Knightley |
Juno Coop | Emma Knightley |
Janine Craig | Tancerka |
Nike Van Shie | Tancerka |
Leigh Daniels | Tancerka |
Chris White | James, woźnica Hartfielda |
Connor Dalton | Lokaj Donwell |
Cody Gipson | John Knightley junior |
Cris Penfold | Tancerz |
Alastair Postlethwaite | Tancerz |
Shaun Walters | Tancerz |
Zachary Trevitt | Tancerz |
Philippe Barnes | Flecista |
Alexis Bennett | Altowiolistka |
Giles Lewin | Skrzypek |
Edmund George Taylor | Skrzypek |
Joe Zeitlin | Wiolonczelista |
Connor Swindells | Robert Martin |
Letty Thomas | Biddy |
Angus Imrie | Bartholomew |
Edward Davis | Charles |
Suzy Bloom | Panna Gilbert |
Vanessa M. Owen | Catherine Martin |
Isis Hainsworth | Elizabeth Martin |
Oliver Chris | John Knightley |
Robert Jarvis | Gość tańczący w sali balowej |
Libby Hill | Dziewczyna idąca w parze |
Jill Buchanan | Wieśniaczka |
Adrian Mozzi | Gość na sali balowej |