W obrębie Nowego Jorku lat 70. XIX wieku, gdzie życie towarzyskie układa się głównie na salonach i w operze, Martin Scorsese ukazuje w swoim filmie „Wiek niewinności” (1993) subtelne niuanse społecznych konwenansów i zakazanej miłości. Miasto to, pełne przepychu i pozorów, staje się tłem dla historii tragicznej miłości, opowiedzianej z delikatnością przez narratorkę.
W centrum uwagi znajduje się Newland Archer, obiecujący prawnik, który na pierwszy rzut oka zdaje się być idealnym kandydatem na męża dla uroczej Mary Welland. Ich małżeństwo miałoby przynieść połączenie dwóch wpływowych rodzin w Nowym Jorku. Jednak los zaczyna inaczej snuć wątki, gdy do miasta powraca hrabina Ellen Oleńska, kuzynka Mary, przybywająca z odległej Polski.
Ellen Oleńska, postać tajemnicza i uwodzicielska, staje się obiektem plotek i kontrowersji w konserwatywnym społeczeństwie tamtego okresu. Jej przeszłość, ucieczka przed nieudanym małżeństwem i dążenie do rozwodu, wywołują zdziwienie i zaniepokojenie w elitarnych kręgach Nowego Jorku.
Główny konflikt filmu skupia się na uczuciach, które rodzą się między Newlandem Archerem a hrabiną Ellen Oleńską. Pomimo zaręczyn z Mary, Archer zakochuje się w hrabinie, która z kolei nie pozostaje obojętna na jego zaloty. Oboje zdają sobie jednak sprawę, że ich związek byłby skazany na skandal i potępienie społeczeństwa tamtych czasów.
Scorsese przedstawia historię miłosną z dbałością o detale, ukazując subtelne niuanse społecznych konwenansów epoki. Zamiast skupiać się na spektakularnych gestach, reżyser operuje delikatnymi spojrzeniami, gestami i rekwizytami, które oddają ducha tamtych czasów. Wspaniałe zdjęcia i kostiumy doskonale wpisują się w atmosferę Nowego Jorku lat 70. XIX wieku.
Daniel Day-Lewis w roli Newlanda Archera przekonująco ukazuje wewnętrzny konflikt między oczekiwaniami społeczeństwa a pragnieniami serca. Jego aktorski warsztat przynosi postaci głębię, ukazując subtelności uczuć, moralne zmagania i tęsknotę za prawdziwą miłością. Michelle Pfeiffer, w roli hrabiny Ellen Oleńskiej, emanuje elegancją i tajemniczością, nadając filmowi dodatkowego wyrazu.
Martin Scorsese, znany głównie z reżyserii filmów gangsterskich, w „Wieku niewinności” prezentuje swoją wszechstronność jako reżyser. Choć film różni się tematem i tonem od jego wcześniejszych dzieł, to jednak zachowuje charakterystyczny dla niego warsztat filmowy. Scorsese umiejętnie wprowadza widza w subtelne emocje i społeczne niuanse, tworząc jednocześnie arcydzieło wizualne.
Film „Wiek niewinności” to nie tylko opowieść o zakazanej miłości, lecz także obraz społeczeństwa, gdzie pozory mają kluczowe znaczenie, a konwenanse są ważniejsze niż szczerość uczuć. To podróż w czasie do epoki, gdzie reguły społeczne kształtowały życie jednostki, decydując o jej losie i szczęściu. Wspaniałe aktorstwo, precyzyjna reżyseria i piękne kostiumy sprawiają, że ten film Scorsese staje się niezapomnianym dziełem, pozostawiając widza z refleksją nad wiecznym konfliktem między oczekiwaniami społeczeństwa a prawdziwymi pragnieniami serca.
reżyseria | Martin Scorsese |
scenariusz | Martin Scorsese, Jay Cocks |
gatunek | Kostiumowy, Melodramat |
produkcja | USA |
premiera | 31 sierpnia 1993 (Światowa) |
boxoffice | $32 255 440 w USA |
budżet | $34 000 000 |
na podstawie | Edith Wharton (powieść) |
studio | Columbia Pictures Corporation (przedstawia) / Cappa Production |
tytuł oryg. | The Age of Innocence |
Aktor | Postać |
---|---|
Daniel Day-Lewis | Newland Archer |
Michelle Pfeiffer | Hrabina Ellen Olenska |
Winona Ryder | May Welland |
Richard E. Grant | Larry Laffers |
Geraldine Chaplin | Pani Welland |
Stuart Wilson | Julies Braufort |
Mary Beth Hurt | Regina Braufort |
Alexis Smith | Louisa von der Luyden |
Jonathan Pryce | Rivière |
Domenica Cameron-Scorsese | Katie Blenker |
Michael Gough | Henry van der Luyden |
Joanne Woodward | |
Clement Fowler | Kwiaciarka |
Cristina Pronzati | Pokojówka hrabiny Olenskiej |
W.B. Brydon | Pan Urban Dagonet |
Miriam Margolyes | Pani Mingott |
Alec McCowen | Sillerton Jackson |
Siân Phillips | Pani Archer |
Linda Faye Farkas | Śpiewaczka operowa |
Michael Rees Davis | Śpiewak operowy |
Patricia Dunnock | Mary Archer |
Thomas Barbour | Gość Archerów |
Cindy Katz | Aktorka sceniczna |
Christopher Nilsson | Gość na przyjęciu |
John McLoughlin | Gość na przyjęciu |
Howard Erskine | Gość Beaufortów |
Jon Garrison | Śpiewak operowy |
Terry Cook | Śpiewak operowy |
Kevin Sanders | Książę |
Thomas Gibson | Aktor na scenie teatralnej |
Norman Lloyd | Pan Letterblair |
Tracey Ellis | Gertrude Lefferts |
Carolyn Farina | Janey Archer |
Robert Sean Leonard | Ted Archer |
Henry Fehren | Biskup |
Brian Davies | Philip |
Mac Orange | Pokojówka Archerów |
June Squibb | Pokojówka Pani Mingott |
Michael Trout | Mężczyzna w tłumie / Dżentelmen z damą |
Charles Scorsese | Starszy mężczyzna na stacji w Jersey City |
Catherine Scorsese | Starsza kobieta na stacji w Jersey City |
Pasquale Cajano | Człowiek w tłumie |
Claire Bloom | |
Tamasin Day-Lewis | Dama podziwiająca pierścionek zaręczynowy |
Susan Lynn Bragg | Debiutantka |
Martin Scorsese | Fotograf |