W mrocznych zaułkach San Francisco lat 40., Samuel Spade (Humphrey Bogart) wciela się w postać bezwzględnego detektywa, który zostaje uwikłany w sieć intryg, oszustw, i zbrodni. Początkowe zadanie, czyli odnalezienie zaginionej siostry pani O’Shaughnessy (Mary Astor), szybko przekształca się w skomplikowaną grę zdrad i fałszu.
Spade, razem z partnerem Archerem (Jerome Cowan), wchodzi w świat zawiłych kłamstw i niebezpieczeństw, gdzie poszukiwanie utraconego posągu sokoła z 1539 roku jawi się jako klucz do rozwikłania całości. Maltański Sokół, dzieło sztuki z hołdem dla Templariuszy, staje się przedmiotem pożądania, a jego historia pełna jest pirackich napadów i tajemniczego zniknięcia.
W ślad za tajemniczym zniknięciem Archera i odnalezieniem zwłok Thursby’ego, Spade podejmuje wyzwanie rozwikłania zagadki samodzielnie. Odkrywa, że pani O’Shaughnessy to postać dwulicowa, a jej prawdziwym celem jest zdobycie Maltańskiego Sokoła, uważanego za nieoceniony skarb.
John Huston, w swoim debiucie reżyserskim, przenosi widza w mroczny świat kryminalnych intryg, gdzie każdy jest podejrzany, a pozory mogą być mylące. Humphrey Bogart jako Sam Spade emanuje surowością i konsekwencją w dążeniu do sprawiedliwości.
Spade, napotykając na liczne przeszkody, staje do konfrontacji z grupą podejrzanych postaci gotowych do wszelkich środków, by zdobyć Maltańskiego Sokoła. Figurka, inkrustowana klejnotami, staje się obiektem pożądania dla międzynarodowej grupy przestępczej, a Spade musi stanąć do walki, aby obronić swoje życie i ujawnić prawdę.
W filmie, który zapoczątkował „czarną serię” reżysera, Humphrey Bogart wciela się w detektywa nieugiętego w dążeniu do rozwikłania zagadki zniknięcia Maltańskiego Sokoła. W świecie pełnym intryg, zwrotów akcji i zdrad, „Sokół maltański” to arcydzieło kina noir, gdzie ciemności ulic San Francisco stają się tłem dla jeszcze bardziej skomplikowanych tajemnic. Spade, wnikając w mroczne zakamarki podziemia przestępczego, gdzie każdy działa z ukrytymi motywacjami, a niewinność staje się luksusem trudno dostępnym.
reżyseria | John Huston |
scenariusz | John Huston |
gatunek | Kryminał, Film-Noir |
produkcja | USA |
premiera | (Wznowienie w polskich kinach) 3 października 1941 (Światowa) 19 listopada 1965 (Polska premiera kinowa) |
na podstawie | Dashiell Hammett (powieść) |
studio | Warner Bros. |
tytuł oryg. | The Maltese Falcon |
inne tytuły | The Gent from Frisco (tytuł roboczy) USA The Knight of Malta (tytuł roboczy) USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Humphrey Bogart | Sam Spade |
Mary Astor | Brigid O'Shaughnessy |
Gladys George | Iva Archer |
Peter Lorre | Joel Cairo |
Barton MacLane | Detektyw Dundy |
Lee Patrick | Effie Parine |
Ward Bond | Detektyw Tom Polhaus |
Jerome Cowan | Miles Archer |
Elisha Cook Jr. | Wilmer Cook |
Sydney Greenstreet | Kasper Gutman |
Murray Alper | Frank Richman |
James Burke | Luke |
Hank Mann | Reporter |
Walter Huston | Kapitan Jacoby |
Robert Homans | Policjant |
William Hopper | Reporter |
Charles Drake | Reporter |
John Hamilton | Prokurator okręgowy Bryan |
Chester Gan | |
Emory Parnell | Pierwszy oficer |
Jack Mower | Spiker |
Creighton Hale | Stenografista |