W misternym planie Tony’ego Wendice’a skrywa się podstępna intryga, mająca na celu wyeliminowanie jego niewiernej, lecz majętnej małżonki. Lecz kiedy perfekcyjnie przemyślany scenariusz upada, na scenę wkraczają nieprzewidywalne wydarzenia, a na pierwszy plan wysuwa się przebiegły kochanek oraz doświadczony detektyw policyjny.
Tony Wendice, wcielony przez niezwykle charyzmatycznego Raya Millanda, zostaje zdradzony przez swoją małżonkę. W obliczu tej bolesnej prawdy, poddając się emocjom, decyduje się na niebezpieczny krok. W wyniku jego machinacji, dawnego kolegę wynajmuje, wykorzystując go zarówno jako wykonawcę, jak i szantażystę. Lecz los szybko odmierza swoje kary, gdyż w toku napaści na Margot Wendice, w której kreacji olśniewa nas Grace Kelly, okrutny atak obraca się przeciw samemu sprawcy. Zamiast zamierzonej ofiary, to zabójczy cios spada na samego oprawcę, pozostawiając tragiczne skutki dla wszystkich.
Margot Wendice, zakochana postać wcielona przez niezrównaną Grace Kelly, odnajduje swoje uczucie w objęciach Roberta Cummingsa. To jednak nie romantyczna idylla stanowi serce opowieści, lecz konfrontacja z mroczną stroną zdrady i zemsty. Gdy prawda wychodzi na jaw, a mąż Margot, granego przez Raya Millanda, wpada w szał zazdrości, atmosfera gęstnieje niczym mgła nad mrocznymi uliczkami. To właśnie tam, między światłami latarni, rozgrywa się decydujący akt tej niepokojącej tragedii.
Na scenie, której tłem są skrywane tajemnice i mroczne intrygi, królują trzy postacie, których losy splatają się w złowieszczym tańcu. Grace Kelly w roli kobiety uwięzionej między miłością a lojalnością, Ray Milland jako mąż, który zdradza, by nie zostać zdradzonym, oraz Robert Cummings w roli kochanka, gotowego na wszystko, by uratować tę, którą kocha. To triumwirat nie tylko aktorskiego kunsztu, lecz przede wszystkim mistrzowskiej narracji, której szlif nadaje sam Alfred Hitchcock.
Mistrz suspensu, mistrz manipulacji widzem, mistrz kreowania napięcia – Alfred Hitchcock, w swym arcydziele filmowym „M jak morderstwo”, mistrzowsko przenosi na ekran sceny napięcia, niepewności i desperacji. Bazując na znakomitej sztuce Fredericka Knotta, reżyser umiejętnie buduje atmosferę grozy, w której każdy gest, spojrzenie czy szept staje się kluczem do sekretu. To nie tylko opowieść o zbrodni i zemście, lecz także psychologiczna analiza ludzkiej natury, która pod wpływem emocji potrafi zdziałać niewyobrażalne rzeczy.
W tętniącej życiem londyńskiej scenerii, gdzie luksus miesza się z przestępczością, śledztwo prowadzone przez doświadczonego detektywa nabiera tempa. Zagubione ślady, pozornie nieistotne detale, wszystko nabiera znaczenia w grze, której stawką jest nie tylko życie oskarżonej Margot, lecz także sprawiedliwość i honor. Robert Cummings, w roli nieustraszonego kochanka, i doświadczony detektyw, którym wciela się znakomity aktor, ruszają na poszukiwanie prawdy, nie bacząc na osobiste ryzyko.
Akcja „M jak morderstwo” nabiera tempa niczym pędzący pociąg, nie dając chwili wytchnienia widzowi. Każda scena, każdy dialog, każdy gest jest jak element skomplikowanej układanki, której rozwiązanie przysparza więcej pytań niż odpowiedzi. W świetle latarni, w cieniu opuszczonych alei, rozgrywa się gra o życie i śmierć, w której stawką są nie tylko pojedyncze istnienia, lecz także moralne zasady i etyczne normy.
Czy Margot Wendice odnajdzie sprawiedliwość w tej nieustannej walce z losem? Czy Tony Wendice zapłaci za swoje grzechy? A może to miłość, ta niepojęta siła, okaże się największym triumfatorem w tym mrocznym widowisku? Odpowiedzi na te pytania kryją się głęboko w sercu mrocznego Londynu, gdzie cienie ukrywają więcej niż się wydaje.
„M jak morderstwo” to nie tylko film, to podróż w głąb ludzkiej psychiki, gdzie emocje kipią niczym wrząca lawa, gotowe zniszczyć wszystko na swojej drodze. To opowieść o zdradzie, zemście i miłości, która przetrwać potrafi nawet największe przeciwności losu. Alfred Hitchcock, mistrz manipulacji i mistrz narracji, snuje historię, której zakręty niepostrzeżenie prowadzą ku dramatycznemu finałowi. Czy widz odgadnie wszystkie karty? Czy zdoła rozszyfrować ukryte znaki? Odpowiedzi znajdują się w mrocznym labiryncie, gdzie każdy krok może być zarówno ostatnim, jak i kluczem do wyjścia.
reżyseria | Alfred Hitchcock |
scenariusz | Frederick Knott |
gatunek | Kryminał |
produkcja | USA |
premiera | 19 maja 1954 (Światowa) |
boxoffice | $12 562 w USA |
budżet | $1 400 000 |
na podstawie | Frederick Knott (sztuka) |
studio | Warner Bros. (przedstawia) |
tytuł oryg. | Dial M for Murder |
inne tytuły | Alfred Hitchcock's Dial M for Murder (pełny tytuł) USA Alfred Hitchcock's Dial M for Murder (pełny tytuł) Wielka Brytania Dial 'M' for Murder (alternatywna pisownia) USA Dial M for Murder Kanada |
Aktor | Postać |
---|---|
Ray Milland | Tony Wendice |
Grace Kelly | Margot Wendice |
Robert Cummings | Mark Halliday |
Anthony Dawson | Kapitan Lesgate - Charles Alexander Swann |
Patrick Allen | Detektyw Pearson |
George Leigh | Detektyw Williams |
George Alderson | Detektyw |
Robin Hughes | Sierżant O'Brien |
John Williams | Inspektor Hubbart |
Leo Britt | Opowiadający historię |
Alfred Hitchcock | Mężczyzna na zdjęciu w Tony's Table |
Robert Dobson | Policyjny fotograf |
Forbes Murray | Sędzia w procesie Margot |
Sam Harris | Mężczyzna w budce telefonicznej |
Martin Milner | Policjant na zewnątrz mieszkania Wendice`ów |
Thayer Roberts | Detektyw |
Harold Miller | Uczestnik przyjęcia w męskim klubie |
Sanders Clark | Detektyw |
Bess Flowers | Kobieta odpływająca łodzią |
Guy Doleman | Detektyw |
Jack Cunningham | Bobby |
Richard Bender | Uczestnik bankietu |
Robert Garvin | Uczestnik bankietu |
Michael Hadlow | |
Ben Pollock | Uczestnik bankietu |