Zawieście czerwone latarnie (1991) to chiński film dramatyczny w reżyserii Zhanga Yimou, oparty na powieści Żony i konkubiny Su Tonga. Film opowiada historię czterech żon zamożnego chińskiego feudała, które rywalizują o jego względy.
Akcja filmu rozgrywa się w latach 20. XX wieku w tradycyjnej chińskiej rezydencji. W domu tym mieszka bogaty feudał, Chen Zuoqian, wraz ze swoimi czterema żonami: Zhaodi, Meimei, Zhuoyun i Chunxiang. Każda z żon ma własną lampę czerwoną, która jest zapalana w nocy, gdy jest obecna w domu.
Film rozpoczyna się, gdy do domu Chena przybywa nowa żona, Zhaodi. Jest ona młoda i piękna, a Chen jest nią natychmiast oczarowany. Zhaodi szybko staje się jego faworytą, co wywołuje zazdrość i nienawiść pozostałych żon.
Meimei jest najstarszą żoną Chena. Jest inteligentna i wykształcona, ale jest również świadoma swojej pozycji. Wie, że Chen nigdy nie pokocha jej tak jak Zhaodi, więc stara się zachować spokój i kontrolę.
Zhuoyun jest drugą żoną Chena. Jest najpiękniejszą z żon, ale jest również najbardziej zmysłową. Jest zakochana w Chenie i robi wszystko, aby przyciągnąć jego uwagę.
Chunxiang jest najmłodszą żoną Chena. Jest jeszcze dzieckiem, a jej małżeństwo z Chenem zostało sfinalizowane z powodów politycznych. Chunxiang jest zagubiona i nieszczęśliwa w swoim nowym domu.
Życie czterech żon Chena toczy się w cieniu ich męża. Są one całkowicie uzależnione od niego i nie mają żadnej kontroli nad swoim życiem. Ich relacje z sobą są skomplikowane i pełne zazdrości, nienawiści i manipulacji.
Zawieście czerwone latarnie to film o władzy, zazdrości i kobiecej kondycji. Jest to również piękna opowieść o miłości, utracie i poszukiwaniu własnej tożsamości.
Film został zrealizowany w stylu, który jest typowy dla twórczości Zhanga Yimou. Jest to styl pełen symetrii, kolorów i symboliki. W filmie wykorzystano charakterystyczne dla chińskiego kina kostiumy, scenografię i muzykę.
Zawieście czerwone latarnie to jeden z najważniejszych filmów chińskiego kina. Film został doceniony przez krytyków i widzów na całym świecie. Otrzymał wiele nagród, w tym Nagrodę BAFTA dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
Oto kilka kluczowych motywów, które pojawiają się w filmie:
Zawieście czerwone latarnie to film, który porusza ważne tematy i porusza emocje widzów. Jest to film, który warto obejrzeć, aby lepiej zrozumieć chińskie kino i kulturę.
reżyseria | Yimou Zhang |
scenariusz | Ni Zhen |
gatunek | Dramat |
produkcja | Chiny, Hongkong, Tajwan |
premiera | września 1991 (Światowa) |
boxoffice | $2 603 061 w USA |
na podstawie | Su Tong (powieść) |
studio | Century Communications / China Film Co-Production Corporation / ERA International / |
tytuł oryg. | Da hong deng long gao gao gua |
inne tytuły | Raise the Red Lantern Miedzynarodowe Raise the Red Lantern Wielka Brytania Raise the Red Lantern USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Li Gong | Song Lian |
Saifei He | Mei Shan, trzecia konkubina |
Jingwu Ma | Mistrz Chen Zuo Qian |
Cuifen Cao | Zhuo Yun, druga konkubina |
Qi Zhao | Chen Bai Shun, gospodarz |
Shuyuan Jin | Yu Ru, pierwsza konkubina |
Weimin Ding | Matka Song Lian |
Zhengyin Cao | Stara służąca |
Zhihgang Cui | Dr Gao |
Chu Xiao | Fei Pu |
Lin Kong | Yan'er |
Nadeen L. Kaufman | Frau Hilda |
Baotian Li | |
Wei Xu | |
Zhigang Chen | |
Yu Chen | |
Yu-Fang Zhang | |
Jing Ma | |
Chao-Wu Jia | |
Ya-Juan Zhang | |
Yi-Ming Ping | |
Nan Mi |
Film "Zawieście czerwone latarnie" (tytuł oryginalny: "Da hong deng long gao gao gua"), wyreżyserowany przez Yimou Zhang, przenosi widza w malownicze, choć pełne zawiłości, realia Północnych Chin w latach dwudziestych XX wieku. Główną bohaterką jest dziewiętnastoletnia Song Lian (w tej roli Li Gong), która po śmierci ojca postanawia opuścić naukę i wyjść za mąż za Chen Zuoqiana, znanego również jako Chen Zuogian, będącego głową wpływowej rodziny.
Chen, mający już pięćdziesiąt lat, otoczony jest trzema żonami, z których każda zamieszkuje osobny dom na terenie olbrzymiego zamku. W tych murach, gdzie bogactwo miesza się z tradycją, a władza z zawiścią, toczy się złożona gra pozorów i aspiracji. Każda z żon pragnie przyciągnąć uwagę Chen'a, gdyż jego wybór niesie ze sobą prestiż, status społeczny i liczne przywileje.
Rytuał codziennego życia w zamku opiera się na decyzji Chen'a, który wieczorem wybiera jedną z żon, z którą spędzi noc. Ten wybór sygnalizowany jest poprzez zapalenie czerwonej latarni przed domem wybranej kobiety. To właśnie wokół tej symbolicznej latarni toczy się walka o uwagę męża, o władzę i prestiż w społeczności.
Song Lian, jako najnowsza z żon, musi szybko nauczyć się zasad panujących w tym światku, w którym pozycja kobiety określana jest przez zainteresowanie męża. Dla niej, młodej i naiwnej, każdy dzień przynosi nowe wyzwania i odkrycia. Stopniowo odkrywa tajemnice i intrygi, jakimi otoczona jest jej nowa rzeczywistość.
Film ukazuje brutalną rywalizację między żonami, które są gotowe na wszelkie środki, by zwrócić na siebie uwagę Chen'a. Ich życie to nieustająca walka o bycie tą jedyną, najważniejszą w oczach męża. Dochodzi do manipulacji, intryg i zdrad, które poddają w wątpliwość nawet najgłębsze związki rodzinne.
Jednakże wraz z rozwojem fabuły, Song Lian zaczyna zdawać sobie sprawę, że życie w tym zamkniętym świecie to większa pułapka, niż mogła przypuszczać. Młoda kobieta musi zmierzyć się nie tylko z rywalizacją między żonami, lecz także z własnym poczuciem wartości, w świecie, gdzie jej jedyną siłą jest jej pozycja w hierarchii małżeńskiej.
W filmie Yimou Zhanga ważnym elementem jest także ukazanie życia kobiet w społeczeństwie patriarchalnym, gdzie ich jedyną rolą zdaje się być podporządkowanie się mężczyznom. Poprzez historię Song Lian widzimy, jak kobiety są wykorzystywane jako narzędzia do osiągnięcia celów mężczyzn, jakie byłyby one same w stanie zrealizować.
"Zawieście czerwone latarnie" to nie tylko opowieść o życiu w zamkniętym społeczeństwie, lecz także o sile i determinacji kobiet, które mimo wszystko próbują znaleźć swoje miejsce w tym patriarchalnym świecie. To historia o walce o godność i prawo do własnego życia, nawet w obliczu przeciwności losu i społecznych konwencji.
W górzystych regionach północnych Chin, w latach dwudziestych XX wieku, rozgrywa się historia młodej Song Lian. Po tragicznej śmierci ojca, zmuszona opuścić szkolne ławki, wkracza w nowy rozdział życia jako żona Chen Zuoqiana, starego i wpływowego patriarchy rodu Chen. Wiekowa tradycja każe każdej żonie mieć swój własny dom, otoczony dziedzińcem, gdzie wieczorem zwiastunem nocnych decyzji męża jest płonąca czerwona latarnia.
Song Lian, z dala od marzeń o edukacji, zatapia się w światowej mądrości życia małżeńskiego, który jest jednocześnie areną nieustannego sporu o względy męża. Chen Zuoqian, mający już trzy żony, budzi w nich żarliwą ambicję otrzymania upragnionego znaku jego zainteresowania. To latarnia, która rozświetla drogę wybranki, zapowiadając noc spędzoną z Chenem.
W zamkniętym świecie zamku rodowego, żony konkurują ze sobą zacięcie, zdając sobie sprawę, że jego względy to klucz do władzy, statusu i przywilejów. Każda z nich przygotowuje się na swój wieczór, gotowa uczynić wszystko, by czerwona latarnia zawisła przed jej drzwiami. Ale nawet w tej rywalizacji, czasem sprawy wymykają się spod kontroli.
Reżyser Yimou Zhang maluje portret społeczeństwa zanurzonego w tradycji i konflikcie, gdzie piękno i okrucieństwo splecione są w nierozerwalną całość. Li Gong, w roli Song Lian, ukazuje wewnętrzną walkę i dążenie do przetrwania w nieustannie zmieniającym się świetle czerwonych latarni. Dramatyczne napięcie budowane przez Zhang przykuwa uwagę widza, prowadząc go przez labirynt emocji i moralnych dylematów.
Pod czerwoną poświatą latarni kryją się sekrety, zazdrość i pożądanie, ale także desperacja i zrozumienie. To nie tylko historia jednej kobiety, ale przypowieść o całym społeczeństwie, które na pierwszy rzut oka może wydawać się ukwiecone, lecz tak naprawdę skrywa wiele mrocznych tajemnic i zakazanych pragnień.
"Zawieście czerwone latarnie" to film, który porusza, inspiruje do refleksji nad naturą ludzkich relacji i struktur społecznych. Jest to podróż przez świat piękna i kruchego równowagi, gdzie czerwone latarnie nie tylko oświetlają drogę, lecz także rzucają cień na ukryte zakamarki ludzkiej duszy.
W zakamarkach surowych gór północnych Chin, w latach dwudziestych minionego wieku, rozwija się los młodej Song Lian. Opuściwszy drzemiące marzenia o edukacji, zostaje wplątana w splot nowych obowiązków jako małżonka Chen Zuoqiana, starzejącego się patriarchy wpływowej rodziny Chen. Tradycja nakazuje każdej z żon posiadanie swojego osobnego domu, otoczonego dziedzińcem, gdzie wieczorem zwiastuje nadchodzącą noc płonąca czerwona lampka.
Song Lian, oddalona od perspektyw akademickich, pogrąża się w studiach życia małżeńskiego, który jednocześnie jest polem bitwy o względy męża. Chen Zuoqian, mający już trzy żony, rozpala w nich żarliwą ambicję zdobycia upragnionego znaku jego zainteresowania. To latarnia, która oświetla drogę wybranej, zapowiadając noc spędzoną w objęciach Chen Zuoqiana.
W zamkniętym świecie rodowym zamku, żony rywalizują ze sobą o względy zacięcie, świadome, że jego uwaga to klucz do władzy, pozycji i przywilejów. Każda z nich szykuje się na swój wieczór, gotowa zrobić wszystko, by czerwona latarnia zawisła przed jej drzwiami. Jednak nawet w tej rywalizacji, czasami sytuacja wymyka się spod kontroli.
Yimou Zhang, reżyser tego obrazu, przedstawia nam obraz społeczeństwa pogrążonego w tradycji i konflikcie, gdzie piękno i brutalność splecione są w nierozerwalną całość. Li Gong, w roli Song Lian, obnaża wewnętrzną walkę i pragnienie przetrwania w zmieniającym się świetle czerwonych lamp. Dramatyczne napięcie tworzone przez Zhang przyciąga uwagę widza, prowadząc go przez labirynt emocji i moralnych dylematów.
Pod czerwoną poświatą latarni kryją się tajemnice, zawiść i pożądanie, ale także desperacja i zrozumienie. To nie tylko opowieść o jednej kobiecie, ale przypowieść o społeczeństwie, które na pierwszy rzut oka może wydawać się kwitnące, lecz w rzeczywistości skrywa wiele mrocznych sekretów i zakazanych pragnień.
"Zawieście czerwone latarnie" to film, który porusza, skłania do refleksji nad naturą ludzkich relacji i struktur społecznych. Jest to podróż przez świat delikatnej równowagi, gdzie czerwone latarnie nie tylko oświetlają drogę, lecz także rzucają cień na ukryte zakamarki ludzkiej duszy.