Serpico – samotna walka z korupcją
W 1973 roku na ekrany kin wszedł film „Serpico”, który oparty był na autentycznych wydarzeniach z życia Franka Serpico, nowojorskiego policjanta, który walczył z korupcją w szeregach policji. Film wyreżyserował Sidney Lumet, twórca takich filmów jak „Dwunastu gniewnych ludzi” czy „Pieskie popołudnie”.
Serpico był młodym, idealistycznym policjantem, który wierzył w prawo i porządek. Po ukończeniu szkoły policyjnej rozpoczął służbę w Nowym Jorku. Szybko jednak zdał sobie sprawę, że policja nie jest tak czysta i nieskażona, jaką ją sobie wyobrażał. Wręcz przeciwnie, panowała w niej powszechna korupcja.
Serpico był nieprzekupny i bezwzględny dla przestępców. Nie akceptował łapówek i innych form korupcji. Swoją postawa szybko zyskał sobie wrogów wśród kolegów z pracy. Ci, którzy byli skorumpowani, bali się, że Serpico może ich zdemaskować.
Serpico był zmuszony do przeniesienia się do różnych jednostek policji, ale wszędzie napotykał na te same problemy. Korupcja była wszędzie. Serpico czuł się wyobcowany i samotny.
W końcu Serpico postanowił ujawnić korupcję w policji. Zwrócił się o pomoc do nowojorskiej gazety „The New York Times”. Dziennikarze rozpoczęli śledztwo, które doprowadziło do ujawnienia skandalu korupcyjnego w policji.
Dzięki odwadze Serpico korupcja w policji została ograniczona. Serpico sam jednak nie odniósł korzyści ze swojej walki. Został zdegradowany i odsunięty od służby.
Motyw samotnej walki
Motyw samotnej walki z systemem jest jednym z najważniejszych w filmie „Serpico”. Serpico jest idealistą, który wierzy w prawo i sprawiedliwość. Jest jednak zmuszony do samotnej walki z korupcją, która jest powszechna w policji.
Serpico jest w tej walce osamotniony. Jego koledzy z pracy, którzy są skorumpowani, boją się go i chcą go zniszczyć. Przełożeni również nie chcą się zajmować problemem korupcji.
Serpico jest świadomy, że jego walka może być niebezpieczna. Jest wielokrotnie zastraszany i zmuszany do współpracy ze skorumpowanymi policjantami.
Ostatecznie Serpicoowi udaje się ujawnić korupcję w policji, ale sam nie odnosi korzyści ze swojej walki. Zostaje zdegradowany i odsunięty od służby.
Dramat psychologiczny
Film „Serpico” to nie tylko film kryminalny, ale również dramat psychologiczny. Opowiada o walce człowieka z własnym sumieniem.
Serpico jest zmuszony do wyboru między swoimi ideałami a karierą zawodową. Wie, że jeśli będzie walczył z korupcją, może stracić wszystko.
Serpico podejmuje trudną decyzję. Wybiera swoje ideały i toczy samotną walkę z systemem.
Ocena filmu
Film „Serpico” to jeden z najlepszych filmów kryminalnych w historii kina. Jest to również ważne dzieło, które porusza ważne problemy społeczne.
Film został zrealizowany w realistycznym stylu. Lumet doskonale oddał atmosferę Nowego Jorku lat 60. i 70. XX wieku.
Al Pacino stworzył wspaniała kreacje Franka Serpico. Pacino jest przekonujący zarówno w scenach akcji, jak i w scenach dramatycznych.
„Serpico” to film, który warto zobaczyć. To poruszająca historia o człowieku, który walczył o swoje ideały, nawet gdy wiedział, że może to kosztować go wszystko.
reżyseria | Sidney Lumet |
scenariusz | Norman Wexler, Waldo Salt |
gatunek | Biograficzny, Dramat, Kryminał |
produkcja | USA, Włochy |
premiera | 5 grudnia 1973 (Światowa) |
boxoffice | $29 800 000 w USA |
na podstawie | Peter Maas (książka) |
studio | Artists Entertainment Complex / Produzioni De Laurentiis International Manufacturing Company |
tytuł oryg. | Serpico |
inne tytuły | Serpico Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
Al Pacino | Frank Serpico |
John Randolph | Szef policji Sidney Green |
Jack Kehoe | Tom Keough |
Biff McGuire | Inspektor McClain |
Barbara Eda-Young | Laurie, dziewczyna Franka |
Cornelia Sharpe | Leslie Lane |
Tony Roberts | Bob Blair |
John Medici | Pasquale |
Allan Rich | Prokurator Herman Tauber |
Norman Ornellas | Don Rubello |
James Tolkan | Porucznik Steiger |
Hank Garrett | Malone |
Lewis J. Stadlen | Jerry Berman |
Alan North | Brown |
Richard Foronjy | Rudy Corsaro |
Gus Fleming | Doktor Metz |
Nathan George | Porucznik Nate Smith |
Mildred Clinton | Pani Serpico |
Sal Carollo | Pan Serpico |
Bernard Barrow | Inspektor Roy Palmer |
Ed Crowley | Barto |
Gene Gross | Kapitan Tolkin |
Joseph Bova | Potts |
Damien Leake | Joey |
Albert Henderson | Peluce |
Edward Grover | Inspektor Lombardo |
John McQuade | Inspektor Kellogg |
Ted Beniades | Al Sarno |
John Lehne | Inspektor Gilbert |
Charles White | Komisarz Delaney |
Woodie King Jr. | Larry |
George Ede | Zastępca szefa, inspektor Daley |
John Stewart | Przewoźnik łodzią |
M. Emmet Walsh | Komendant Gallagher |
Tom Signorelli | Bukmacher |
Jaime Sánchez | Policjant |
Tim Pelt | Czarnoskóry bandyta |
F. Murray Abraham | Detektyw Parner |
Kenneth McMillan | Charlie |
Judd Hirsch | Gliniarz |
Mary Louise Weller | Sally na przyjęciu |
René Enríquez | Nauczyciel w szkole im. Cervantesa |
Sam Coppola | Gliniarz |
Don Billett | Detektyw grożący Serpico |
Raleigh Bond | |
John Brandon | Porucznik policji |
James Bulleit | Detektyw Styles |
Roy Cheverie | Gliniarz |
Trent Gough | Gliniarz |
Paul E. Guskin | Kolega z klasy Akademii Policyjnej |
George Loros | Detektyw Glover |
William Pelt | Mężczyzna w kapturze |
Franklin Scott | Czarnoskóry więzień |
Tracey Walter | Ulicznik |
Tony Lo Bianco | Gliniarz |
Stephen Pearlman | Sierżant przy biurku |
Richard Kuss | Detektyw |
Frank Gio | Porucznik policji |
Marjorie Eliot | Ofiara gwałtu |
Conard Fowkes | Gliniarz podczas nalotu na narkomanów |
Bianca Hunter | |
Jay Rasumny | Kamerzysta telewizyjny |
Ben Slack | Detektyw siedzący przy biurku |