Pies andaluzyjski to krótki, niemy film surrealistyczny, wyreżyserowany przez Luisa Buñuela i Salvadora Dalí w 1929 roku. Film ten jest uznawany za jeden z najważniejszych dzieł kina surrealistycznego i awangardowego.
Fabuła filmu jest płynna i nielinearna, a sceny łączą się ze sobą jedynie poprzez motyw surrealistyczny. Film rozpoczyna się sceną, w której mężczyzna trzymający ołówek w ręku przecina brzytwą oko kobiety. Następnie widzimy, jak mężczyzna i kobieta spacerują po pustej ulicy, gdy nagle zjawia się samochód i rozjeżdża przechodnia. W kolejnych scenach widzimy m.in. mężczyznę trzymającego obciętą dłoń na sznurku, dwa fortepiany, wewnątrz których znajdują się rozkładające się ciała osłów, czy mężczyznę i kobietę uprawiających seks wśród martwych osłów.
Interpretacja filmu jest wieloznaczna i otwarta. Niektórzy widzowie widzą w filmie metaforę ludzkiej podświadomości, inni interpretują go jako krytykę społeczeństwa, a jeszcze inni jako zwykły zlepek surrealistycznych obrazów.
Film został nakręcony w czarno-białej technice, a jego obraz charakteryzuje się surrealistycznymi zabiegami, takimi jak:
Pies andaluzyjski to film, który z pewnością nie pozostawia widza obojętnym. Jest to dzieło oryginalne i awangardowe, które wywołuje wiele emocji i refleksji.
Oto kilka dodatkowych informacji o filmie:
Film jest uważany za jeden z najważniejszych dzieł kina surrealistycznego. Wywarł on duży wpływ na rozwój tego nurtu w filmie.
reżyseria | Luis Buñuel |
scenariusz | Luis Buñuel, Salvador Dali |
gatunek | Surrealistyczny, Niemy, Krótkometrażowy |
produkcja | Francja |
premiera | 6 czerwca 1929 (Światowa) 25 listopada 2011 (Polska premiera kinowa) |
Aktor | Postać |
---|---|
Pierre Batcheff | Mężczyzna |
Simone Mareuil | Młoda dziewczyna |
Luis Buñuel | Mężczyzna w prologu |
Salvador Dali | Seminarzysta |
Jaume Miravitlles | Gruby seminarzysta |
Fano Messan | Hermafrodyta |
Marval | Seminarzysta |
Robert Hommet | Młody mężczyzna |
Pancho Cossío | Mężczyzna z wózkiem |
Juan Esplandiu | Mężczyzna z wózkiem |