Czarny kot, biały kot to czarno-komedia kryminalna z 1998 roku w reżyserii Emira Kusturicy. Film opowiada historię Matko Destanova, drobnego rzezimieszka, który mieszka w osadzie cygańskiej nad Dunajem. Gdy kolejny jego interes kończy się fiaskiem, Matko postanawia zwrócić się o pomoc do znanego gangstera Dadana Karambolo. Dadan zgadza się pomóc, ale stawia jeden warunek: Matko musi wydać swojego syna Zarije za jego siostrę.
Zarije jest jednak zakochany w Idzie, cygańskiej piękności, która nie jest zainteresowana mściwym i brutalnym Dadanem. Matko i Zarije muszą znaleźć sposób, aby rozwiązać ten problem i uratować swoją miłość.
Fabuła
Akcja filmu rozpoczyna się w niewielkiej osadzie cygańskiej nad Dunajem. Matko Destanov jest drobnym rzezimieszkiem, który próbuje zarobić na życie, organizując nielegalne wyścigi samochodowe. Gdy jeden z jego interesów kończy się fiaskiem, Matko postanawia zwrócić się o pomoc do znanego gangstera Dadana Karambolo.
Dadan zgadza się pomóc, ale stawia jeden warunek: Matko musi wydać swojego syna Zarije za jego siostrę. Zarije jest jednak zakochany w Idzie, cygańskiej piękności, która nie jest zainteresowana mściwym i brutalnym Dadanem.
Matko i Zarije muszą znaleźć sposób, aby rozwiązać ten problem i uratować swoją miłość.
Bohaterowie
Motywy
Film Czarny kot, biały kot porusza wiele ważnych tematów, takich jak:
Film jest także refleksją na temat losu ludzi żyjących na marginesie społeczeństwa. Kusturica pokazuje, że nawet w najtrudniejszych warunkach można znaleźć miłość, nadzieję i sens życia.
Styl
Czarny kot, biały kot to film o niezwykle bogatym stylu. Kusturica wykorzystuje w nim wiele elementów tradycyjnej kultury cygańskiej, takich jak muzyka, taniec i stroje. Film jest także pełen humoru i ironii, które są charakterystyczne dla twórczości Kusturicy.
Film został nakręcony w pięknych plenerach naddunajskiej Serbii. Obrazy Kusturicy są pełne kolorów i energii, co dodatkowo podkreśla humor i ironię filmu.
Ocena
Czarny kot, biały kot to jeden z najwybitniejszych filmów Emira Kusturicy. Jest to film zabawny, wzruszający i refleksyjny, który porusza ważne tematy. Film otrzymał wiele nagród, w tym Srebrnego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.
Recenzje
reżyseria | Emir Kusturica |
scenariusz | Emir Kusturica, Gordan Mihić |
gatunek | Komedia rom., Muzyczny |
produkcja | Francja, Niemcy, Austria, Grecja, Fed. Rep. Jugosławii |
premiera | 1 czerwca 1998 (Światowa) 17 kwietnia 1999 (Polska premiera kinowa) |
dystrybucja | Solopan |
studio | Bayerischer Rundfunk (BR) / Canal+ / CiBy 2000 / |
tytuł oryg. | Crna mačka, beli mačor |
inne tytuły | Black Cat, White Cat Miedzynarodowe Black Cat, White Cat Wielka Brytania Black Cat, White Cat USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Bajram Severdžan | Matko Destanov |
Florijan Ajdini | Zare Destanov |
Branka Katić | Ida |
Srdjan 'Zika' Todorović | Dadan Karambolo |
Zabit Memedov | Zarije Destanov |
Ljubica Adžović | Sujka |
Sabri Sulejman | Grga Pitic |
Jašar Destani | Grga Veliki |
Salija Ibraimova | Afrodita |
Predrag 'Miki' Manojlović | Urzędnik stanu cywilnego |
Predrag Laković | Urzędnik stanu cywilnego |
Stojan Sotirov | Bułgarski celnik |
Adnan Bekir | Grga Mali |
Zdena Hutrečakova | Black Obelisk |
Vesna Ristanovic | Dziewczyna Dadana |
Natalija Bibic | Dziewczyna Dadana |
Minaza Alijevic | Siostra Dadana |
Javorka Asanovic | Siostra Dadana |
Nena Kostic | Siostra Dadana |
Vesna Počuča-Šana | |
Dejan Šparavalo | Skrzypek |
Željko Stjepanović | Skrzypek |
Desanka Kostic | Przyjaciółka Idy |
Nebojta Krstagic | Ochroniarz |
Safre Dernaj | Ochroniarz |
Seco Cerimi | Ochroniarz |
Asim Džemaili | Ochroniarz |
Irfan Jagli | Ochroniarz |
Rifat Sulejmani | Tancerz disco |
Braća Teofilovići | Duet |
Aleksandra Andjelkovic | Jedna z dziewczyn Dadana |
Jelena Jovičić | Dziewczyna Dadana |
Sonja Damjanović | Dziewczyna |
Czarny kot, biały kot / Crna mačka, beli mačor (1998) to jugosłowiański film fabularny w reżyserii Emira Kusturicy, zdobywca Srebrnego Lwa za najlepszą reżyserię na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Wenecji. Film opowiada historię społeczności cygańskiej zamieszkującej osadę naddunajską.
Akcja filmu rozgrywa się w nieokreślonym czasie i miejscu, prawdopodobnie w Jugosławii w latach 90. XX wieku. Głównym bohaterem jest Matko Destanov, drobny rzezimieszek, który żyje w osadzie cygańskiej nad Dunajem wraz ze swoim 17-letnim synem Zarije. Matko jest człowiekiem o dobrym sercu, ale często popada w tarapaty. Jego kolejny interes kończy się fiaskiem, a on sam zostaje aresztowany.
W więzieniu Matko poznaje Dadana Karambolo, znanego gangstera. Dadan oferuje Matko pomoc, ale ma jeden warunek: Matko musi wydać swojego syna za rękę jego siostry, Idy. Matko zgadza się, ale Zarije jest zakochany w innej dziewczynie, Sujki.
Tymczasem w osadzie cygańskiej dzieje się wiele. Grga Pitic, lokalny gangster, planuje przejąć władzę nad osadą. Grga jest okrutnym człowiekiem, który nie cofnie się przed niczym, aby osiągnąć swój cel.
Matko i Zarije muszą zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Muszą znaleźć sposób, aby przekonać Idę, że Zarije jest jej przeznaczeniem. Muszą również powstrzymać Grgę przed zdobyciem władzy nad osadą.
Motyw miłości
Jednym z najważniejszych motywów w filmie jest motyw miłości. Miłość jest siłą, która napędza akcję filmu. To miłość między Matko a Zarije, miłość między Zarije a Sujki, a także miłość między Idą a Zarije.
Miłość między Matko a Zarije jest miłością ojcowsko-synowską. Matko jest troskliwym ojcem, który zawsze chce jak najlepiej dla swojego syna. Zarije jest kochającym synem, który podziwia swojego ojca.
Miłość między Zarije a Sujki jest miłością młodzieńczą, pełną namiętności i pasji. Zarije jest zakochany w Sujki od pierwszego wejrzenia. Sujka jest zakochana w Zarije, ale wie, że nie może być z nim, ponieważ jest przeznaczona dla Idy.
Miłość między Idą i Zarije jest miłością nieoczekiwaną. Ida jest zakochana w innym mężczyźnie, ale wkrótce zaczyna rozumieć, że Zarije jest jej prawdziwym przeznaczeniem.
Motyw przemocy
Innym ważnym motywem w filmie jest motyw przemocy. Przemoc jest obecna w filmie w wielu postaciach. Jest to przemoc fizyczna, jaką stosują gangsterzy, jak Grga Pitic. Jest to również przemoc psychiczna, jaką stosuje Matko wobec swojego syna, aby przekonać go, że powinien poślubić Idę.
Przemoc jest w filmie symbolem zła i chaosu. Kusturica pokazuje, że przemoc prowadzi do niczego dobrego.
Motyw rodziny
Kolejnym ważnym motywem w filmie jest motyw rodziny. Rodzina jest podstawą życia w społeczności cygańskiej. Matko i Zarije są rodziną, która musi stanąć zjednoczona, aby pokonać przeciwności losu.
Rodzina jest również symbolem miłości i wsparcia. W trudnych chwilach rodzina zawsze jest przy nas, aby nam pomóc.
Motyw humoru
Czarny kot, biały kot to film, który nie stroni od humoru. Kusturica jest mistrzem czarnego humoru, który często wykorzystuje w swoich filmach.
Humor w filmie jest wyrazem radości życia. Kusturica pokazuje, że nawet w najtrudniejszych chwilach można znaleźć powód do uśmiechu.
Podsumowanie
Czarny kot, biały kot to film, który porusza wiele ważnych tematów. Jest to film o miłości, przemocy, rodzinie i humorze. Kusturica stworzył film, który jest zarówno zabawny, jak i poruszający.
Film jest pełen barwnych postaci, które zapadają w pamięć. Matko
Czarny kot, biały kot to jugosłowiański film fabularny z 1998 roku w reżyserii Emira Kusturicy. Obraz zdobył nagrodę Srebrnego Lwa za najlepszą reżyserię na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Wenecji. Film ten krytycy zaliczają do gatunku czarnego kina.
Akcja filmu rozgrywa się w naddunajskiej osadzie cygańskiej. Głównym bohaterem jest Matko Destanov, drobny rzezimieszkek, który próbuje szczęścia w biznesie. Gdy kolejny jego interes kończy się fiaskiem, Matko wpada na pomysł, aby zwrócić się o pomoc do znanego gangstera Dadana Karambolo.
Dadan jest bogatym i wpływowym człowiekiem, ale też nie pozbawionym wad. Jest arogancki, despotyczny i ma obsesję na punkcie swojej siostry, Afrodizije. Gdy dowiaduje się, że Matko ma syna w wieku odpowiednim na męża dla Afrodiziji, postanawia wykorzystać tę sytuację.
Matko nie ma innego wyjścia, jak zgodzić się na małżeństwo swojego syna Zarije z Afrodiziją. Zarije jednak jest zakochany w Idzie, pięknej cygance, która pochodzi z bogatej rodziny.
Obecność Zarije w rodzinie Dadana wywołuje konflikty i nieporozumienia. Matko próbuje za wszelką cenę pomóc synowi, ale jego działania przynoszą odwrotny skutek.
Motywy przewodnie
Film Czarny kot, biały kot porusza wiele ważnych tematów, takich jak:
- Miłość: Miłość jest jednym z najważniejszych motywów w filmie. Zarije jest zakochany w Idzie, ale jego miłość jest zakazana. Matko również kocha swojego syna i chce dla niego wszystkiego, co najlepsze, ale jego działania często przynoszą odwrotny skutek.
- Rodzina: Rodzina jest bardzo ważna dla Cyganów. Matko jest gotów zrobić wszystko, aby chronić swoich bliskich, nawet jeśli jego działania są nierozsądne.
- Przestępczość: Gangsterzy są ważną częścią społeczności cygańskiej. Dadan jest bogaty i wpływowy, ale jego władza opiera się na przemocy i zastraszeniu.
Styl
Film Czarny kot, biały kot jest utrzymany w stylu czarnego kina. Kusturica przedstawia świat cygański w sposób realistyczny, ale jednocześnie pełnym humoru i absurdu. Obraz jest pełen barw i muzyki, która stanowi jego integralną część.
Recenzje
Film Czarny kot, biały kot został pozytywnie przyjęty przez krytyków. Recenzenci chwalili reżyserię Kusturicy, grę aktorską i humor filmu. Obraz został również doceniony na festiwalach filmowych, zdobywając nagrodę Srebrnego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Wenecji.
Podsumowanie
Czarny kot, biały kot to oryginalny i zabawny film, który porusza ważne tematy. Obraz jest pełen humoru i absurdu, ale jednocześnie nie brakuje mu głębi. Film jest wart obejrzenia przez wszystkich miłośników kina Emira Kusturicy.