Wielkie oczy / Big Eyes (2014)

  • Gatunek: Biograficzny Dramat
  • Rok:
  • Czas trwania: 1 godz. 45 min.
  • Tytuł oryginalny: Big Eyes
  • Walter Keane przypisuje sobie autorstwo pięknych obrazów, które namalowała jego żona Margaret. Kobieta próbuje dowieść swoich racji i wyzwolić się od męża.

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner DisplayMovies

Fabuła

Film „Big Eyes” to podróż w głąb fascynującej historii Margaret Keane, malarki, która odważnie stawiała czoła wyzwaniom, dążąc do uznania i emancypacji spod szkodliwego wpływu despotycznego małżeńskiego związku. W reżyserii niezwykłego wizjonera kina nowoczesnego, Tima Burtona, ten obraz nie tylko oddaje hołd sztuce, ale również ukazuje siłę ludzkiej wytrwałości.

W epoce lat sześćdziesiątych XX wieku, gdy społeczeństwo zachwycało się zagadkowymi portretami dzieci i kobiet o tajemniczych, hipnotyzujących oczach, Walter Keane, zdeterminowany artysta (Christoph Waltz), podbijał serca publiczności swoimi dziełami. Przełamując tradycyjne konwencje sztuki, odnosił wielki sukces artystyczny, jednakże jak się okazuje, triumf ten ma swoją ciemną stronę.

W filmie ukazana jest prawdziwa geniusz malarski, skrywający się w cieniu – Margaret Keane (Amy Adams). Jej fascynujące obrazy, przedstawiające opuszczone dzieci o „Wielkich Oczach”, stają się ikoną epoki. Paradoksalnie, to nie ona cieszy się z uznania świata sztuki. Jej mąż, Walter, przedstawiany jako niezwykle ambitny i utalentowany artysta, bezwzględnie przypisuje sobie autorstwo tych dzieł, oszukując całe środowisko artystyczne oraz globalny rynek sztuki.

Burton maluje portret pełen dramatyzmu małżeństwa, gdzie kreatywność i geniusz Margaret zostają zduszane przez despotyczny charakter małżonka. Amy Adams wciela się w rolę głównej bohaterki z determinacją i siłą, koniecznymi do stawienia czoła patriarchalnym normom lat sześćdziesiątych, gdzie kobieta często pozostawała w cieniu męża. Z kolei Christoph Waltz mistrzowsko kreuje postać bezwzględnego oszusta, którego ambicje zdają się nie znać granic.

Film nie tylko odsłania skomplikowane relacje między małżonkami, ale również analizuje mechanizmy władzy i manipulacji w świecie sztuki. Wielowątkowa fabuła przeplata się z metaforami procesu artystycznego, gdzie prawdziwy talent zostaje przyćmiony przez chciwość i zarozumiałość. Burton wprowadza również elementy surrealizmu, podkreślając unikalne spojrzenie na świat sztuki i ludzkiej psychologii.

„Wielkie Oczy” to nie tylko opowieść o walce o własną tożsamość artystyczną, ale także o emancypacji kobiety w sztuce i społeczeństwie. Margaret Keane staje się symbolem kobiecej siły i wytrwałości, które nie ulegają presji patriarchalnych norm. Jej historia jest także przestrogą, jak łatwo może dojść do zohydzenia prawdziwego talentu poprzez manipulacje i fałszywe ego.

Burton z gracją balansuje między momentami dramatycznymi a subtelnie podanym humorem, nadając filmowi charakterystyczny ton. Klimat lat sześćdziesiątych został doskonale oddany dzięki starannej rekonstrukcji kostiumów i scenografii. Muzyka, zawsze istotna w filmach Burtona, pełni tu istotną rolę, tworząc wyjątkową atmosferę.

Niezwykle ważny jest również aspekt dygresyjnego spojrzenia na świat sztuki, gdzie prawda i autentyczność dzieła stają w opozycji do pustego pościgu za sławą i zyskiem. Burton nie unika krytyki instytucji artystycznych, ukazując je jako pole, na którym talent może łatwo ulec zohydzeniu poprzez manipulacje i kłamstwa.

„Wielkie Oczy” to nie tylko opowieść o malarstwie i pasji artystycznej, ale również o ludzkich tragediach ukrytych za fasadą triumfu. Film ten skłania do refleksji nad ceną sukcesu oraz ceną, jaką płaci się za utrzymanie własnej integralności w świecie, gdzie pozory często przewyższają prawdę. Tim Burton, zawsze zafascynowany światem marzeń i tajemnic, przenosi nas w świat zmysłowej sztuki i walki o indywidualność. „Wielkie Oczy” to arcydzieło, które absorbuje widza nie tylko swoim estetycznym wydźwiękiem, lecz także głębokim przesłaniem, pozostawiając trwały ślad w pamięci.

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Tim Burton
scenariusz Scott Alexander, Larry Karaszewski
gatunek Biograficzny, Dramat
produkcja USA
premiera 25 grudnia 2014 (Światowa) 2 stycznia 2015 (Polska premiera kinowa)
boxoffice $27 229 444 na świecie$14 482 031 w USA$12 747 413 poza USA
budżet $10 000 000
dystrybucja Forum Film Poland
studio Weinstein Company, The (przedstawia) / Electric City Entertainment / Silverwood Films /
tytuł oryg. Big Eyes
inne tytuły Big Eyes (I) USA Big Eyes Nowa Zelandia Big Eyes Australia Big Eyes Szwajcaria

Obsada

Aktor Postać
Margaret Keane
Walter Keane
Kolekcjonerka autografów
Prawnik Margaret
Cal Tjader
Prawnik Gannett
Prawnik Gannett
Pomocnik sądowy
Głodna klientka
Hipster
Hipsterka
Wstawiona kobieta
Wstawiony mężczyzna
Ksiądz
Mężczyzna w łazience
Plotkująca kobieta
Plotkująca kobieta
Wścibski koleś w galerii
Główny kelner Henri
Asystentka w galerii
Odwiedzająca galerię
Hipiska
Świadkowa Jehowy
Świadkowa Jehowy
Studentka
Studentka
Seksowna dziewczyna
Wczesny kupujący
Porządna kobieta
Porządna kobieta
Dick Nolan
Dee-Ann
Ruben
John Canaday
Enrico Banducci
Młoda Jane
Starsza Jane
Sędzia
Lily
Dino Olivetti
Dziewczyna Olivettiego
Dziewczyna Olivettiego
Szef w fabryce
Tata na pokazie artystycznym
Chłopak na pokazie artystycznym
Facet od nieruchomości
Kochanka
Porządna kobieta
Porządna kobieta
Porządna kobieta
Odwiedzająca galerię
Gospodarz programu telewizyjnego
Fanka
Fan
Snobistyczny artysta
Snobistyczny artysta
Bogaty mężczyzna
Lider miejski
Obeznany mężczyzna w Nowym Jorku
Mężczyzna z towarzystwa
Mężczyzna z towarzystwa
Pani Teasdale
DJ radiowy
Reporter
Reporter
Adwokat Gannett
Prezenter Art Today
Przyjaciel nastoletniej Jane
Bitnik rowerzysta
Fotograf
Bitnik
Pieszy
Bitnik
Szkicujący artysta na sali sądowej
Klient galerii sztuki
Pieszy
Bitnik rowerzysta
Klientka w barze
Pieszy
Inwestor
Kelner w kawiarni
Bitnik
Klient na wystawie sztuki
Bitnik
Klientka baru w Flirty Royal Hawaiian
Artysta w galerii sztuki
Klient na plaży i w hotelu
Bitnik
Muzyk
Bitnik
Facet na scenie w kawiarni
Klient baru
Sekretarka Canadaya w NY Times
Bitnik
Zwolennik
Mieszkanka San Francisco
Hipster klient w restauracji
Klientka w North Beach
Klient w North Beach
Klientka galerii sztuki
Azjatka
Bitnik
Mechanik
Bitnik
Klient bistro / Odwiedzający galerię
Klientka galerii sztuki / Przechodzień
Stara dama w parku
Mężczyzna patrzący na obraz
Piesza
Bitnik
Gość na gali / Przechodzień

Zdjęcia

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *