Ojciec chrzestny III / The Godfather: Part III (1990) to amerykański film gangsterski z 1990 roku w reżyserii Francisa Forda Coppoli, kontynuacja filmów Ojciec chrzestny (1972) i Ojciec chrzestny II (1974). Film opowiada o dalszych losach rodziny Corleone, a zwłaszcza jej głowy, Michaela Corleone (Al Pacino).
Akcja filmu rozgrywa się w latach 1979-1980. Michael Corleone, który w poprzednich częściach filmu stał się szefem rodziny mafijnej, jest teraz starszym, schorowanym mężczyzną. Próbuje on wyjść z przestępczego biznesu i poświęcić się działalności charytatywnej. Jednak przeszłość wciąż nie daje mu spokoju.
Michael planuje zakup luksusowego hotelu i kasyna w San Francisco. Jego plany spotykają się jednak z oporem ze strony innych mafijnych rodzin. Dochodzi do konfliktu, w wyniku którego zostaje zamordowany Don Altobello (Eli Wallach), szef jednej z rodzin.
Michael podejrzewa o zabójstwo swojego siostrzeńca, Vincenta Manciniego (Andy Garcia), syna jego zmarłego brata Fredo. Vincent jest młodym, ambitnym gangsterem, który nie akceptuje stylu życia Michaela.
Konflikt między Michaelem a Vincentem zaostrza się, gdy Vincent zabija Joeya Zasę (Joe Mantegna), innego gangstera, który grozi Michaelowi. Michael, aby się zemścić, zleca zabójstwo Vincenta.
W finale filmu Michael Corleone zostaje zamordowany przez Vincenta. Jego śmierć oznacza koniec dynastii Corleone.
Ojciec chrzestny III to film ambitny, ale też kontrowersyjny. Krytycy zarzucali mu, że jest zbyt przedłużony i że nie dorównuje poprzednim częściom trylogii. Jednak film został również doceniony za doskonałą scenografię i kostiumy, a także za grę aktorską Al Pacino i Andy’ego Garcii.
Główne wątki filmu:
Główne postacie:
Motywy:
Ocena filmu:
Ojciec chrzestny III to film, który nie dorównuje poprzednim częściom trylogii, ale jest to nadal dzieło wysokiej klasy. Film jest dobrze zrealizowany, z doskonałą grą aktorską i scenografią. Jednak niektórzy widzowie mogą być rozczarowani zakończeniem filmu, które jest dość przewidywalne.
Ocena filmu na IMDb: 7,1/10
Ocena filmu na Rotten Tomatoes: 68%
reżyseria | Francis Ford Coppola |
scenariusz | Francis Ford Coppola, Mario Puzo |
gatunek | Dramat, Gangsterski |
produkcja | USA |
premiera | 20 grudnia 1990 (Światowa) 31 grudnia 1990 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $136 861 392 na świecie$66 761 392 w USA$70 100 000 poza USA |
budżet | $54 000 000 |
dystrybucja | Syrena EG |
studio | Paramount Pictures / Zoetrope Studios |
tytuł oryg. | The Godfather: Part III |
inne tytuły | The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone (tytuł wznowienia) USA Mario Puzo's The Godfather: Part III (pełny tytuł) USA The Death of Michael Corleone (tytuł roboczy) USA The Godfather: Part III Australia The Godfather Part III Holandia |
Aktor | Postać |
---|---|
Al Pacino | Michael Corleone |
Diane Keaton | Kay Adams |
Talia Shire | Constanzia "Connie" Corleone |
Andy Garcia | Vincent Mancini |
Eli Wallach | Don Altobello |
Joe Mantegna | Joey Zasa |
George Hamilton | B.J. Harrison |
Sofia Coppola | Mary Corleone |
Franc D'Ambrosio | Anthony Corleone |
Donal Donnelly | Arcybiskup Gilday |
Bridget Fonda | Grace Hamilton |
Al Ruscio | Leo Cuneo |
John Savage | Ojciec Andrew Hagen |
Richard Bright | Al Neri |
Don Costello | Frank Romano |
Carmine Caridi | Albert Volpe |
Tere Livrano | Teresa Hagen |
Janet Savarino Smith | Kathryn Corleone |
Jeanne Savarino Pesch | Francesca Corleone |
Jeannie Linero | Lucy Mancini |
Remo Remotti | Kardynał Carmelengo |
Willie Brown | Polityk |
Raf Vallone | Kardynał Lamberto |
Helmut Berger | Frederick Keinszig |
Don Novello | Dominic Abbandando |
Franco Citti | Calo |
Mario Donatone | Mosca |
Vittorio Duse | Don Tommasino |
Enzo Robutti | Don Licio Lucchesi |
Michele Russo | Spara |
Al Martino | Johnny Fontane |
Robert Cicchini | Lou Penning |
Rogerio Miranda | Ochroniarz bliźniak Armand |
Carlos Miranda | Ochroniarz, bliźniak Francesco |
Robert Vento | Ojciec John |
Mickey Knox | Marty Parisi |
Rick Aviles | Zamaskowany |
Brett Halsey | Douglas Michelson |
Michael Bowen | Zamaskowany |
Joe Drago | Ochroniarz na przyjęciu |
Nicky Blair | Nicky, gospodarz kasyna |
Madelyn Renée Monti | Lola / Santuzza w "Cavalleria Rusticana" |
Elena Lo Forte | Grająca Santuzzę |
Corinna Vozza | Lucia |
Angelo Romero | Grający Alfio |
Vito Antuofermo | Anthony "The Ant" Squigliaro, Joey Zaza's Bulldog |
Diana Agostini | Kobieta z dzieckiem na targach ulicznych |
Giuseppe Pianviti | Zabójca Keinsziga |
Anton Coppola | Konduktor |
F.X. Vitolo | Pasquale |
Sal Borgese | Ochroniarz Lucchesi'ego |
Salvatore Billa | Morderca do wynajęcia |
Michael Boccio | Ojciec piłkarza |
James D. Damiano | Syn grający w piłkę nożną |
David Hume Kennerly | Fotograf |
Ida Bernardini | Kobieta w kawiarni |
Gabriele Torrei | Enzo piekarz |
John Abineri | Bankier Hamilton |
Brian Freilino | Akcjonariusz |
Gregory Corso | Akcjonariusz |
Marino Masé | Lupo |
Dado Ruspoli | Vanni |
Valeria Sabel | Siostra Vincenza |
Luigi Laezza | Morderca |
Santo Indelicato | Guardia del Corpo |
Francesco Paolo Bellante | Autista di Don Tommasino |
Paco Reconti | Gesu |
Mimmo Cuticchio | Narrator lalek |
Richard Honigman | Reporter |
Anthony Guidera | Anthony, ochroniarz |
Frank Tarsia | Frankie, ochroniarz |
Diane Agostini | Kobieta z dzieckiem na Fair Street |
Jessica DiCicco | Dziecko |
Catherine Scorsese | Kobieta w kawiarni |
Tony Devon | Prawnik "rodziny" w kościele |
Andrea Girolami | Epizod |
Paolo Gavanelli | Śpiewający partię Alfio |
Frank Albanese | Wielki Marshall na Święcie św. Gennaro |
Ludovico Caldarera | Młody ksiądz |
Carmine Coppola | Kapelmistrz |
Gia Coppola | Wnuczka Connie |
Frank Ferrara | Ochroniarz Zasy |
R. Emmett Fitzsimmons | Facet w tłumie |
Joe Fontana | Facet w tłumie na święcie św. Gennaro |
Luciano Foti | Członek audiencji |
Ron Jeremy | Mężczyzna żujący wykałaczkę w tłumu |
Richard Maldone | Joey |
David L. Thompson | Gość na imprezie |
Ojciec chrzestny III (ang. The Godfather: Part III) to amerykański film kryminalny z 1990 roku w reżyserii Francisa Forda Coppoli. Jest to ostatnia część sagi o rodzinie Corleone, na podstawie powieści Mario Puzo. Film opowiada o dalszych losach Michaela Corleone, który stara się wyjść z rodzinnego biznesu i prowadzić uczciwe życie.
Akcja filmu rozgrywa się w latach 1979-1980. Michael Corleone (Al Pacino) jest już starszym człowiekiem, cierpiącym na raka. Zrezygnował z prowadzenia rodzinnego interesu i poświęca się działalności filantropijnej. Jednak jego przeszłość nie daje mu spokoju.
W Rzymie dochodzi do zabójstwa arcybiskupa Gilday'a, który miał udzielić sakramentu spowiedzi Michaelowi. Michael staje się podejrzany o zlecenie zabójstwa, co może doprowadzić do wojny mafijnej.
Michael postanawia oczyścić się z zarzutów. W tym celu wraca do Nowego Jorku i spotyka się z Donem Altobello (Eli Wallach), który jest jego sojusznikiem. Altobello obiecuje Michaelowi, że oczyści go z zarzutów, jeśli ten zgodzi się przejąć kontrolę nad organizacją kartelu narkotykowego.
Michael zgadza się na propozycję Altobello. W zamian otrzymuje gwarancję, że jego rodzina będzie bezpieczna. Jednak Altobello zdradza Michaela i zleca zabójstwo Vincenta Manciniego (Andy Garcia), syna Freda Corleone.
Michael postanawia zemścić się na Altobello. Pomaga mu w tym Vincent, który zostaje nowym szefem rodziny Corleone.
Film kończy się tragicznie. Michael Corleone zostaje zamordowany przez Vincenta, który nie chce dopuścić do tego, aby jego ojciec stał się mordercą.
Ojciec chrzestny III jest filmem ambitnym, ale nie do końca udanym. Niektórzy krytycy uważają, że film jest zbyt długi i przegadany. Inni zarzucają mu, że nie dorównuje dwóm poprzednim częściom sagi.
Mimo to, film ma wiele zalet. Al Pacino daje znakomitą kreację Michaela Corleone. Andy Garcia jest przekonujący jako Vincent Mancini. Eli Wallach i Joe Mantegna również grają dobrze.
Film jest także pięknie zrealizowany. Coppola stworzył wspaniałe obrazy Rzymu i Nowego Jorku. Muzyka Nino Roty jest równie wspaniała jak w poprzednich częściach sagi.
Ojciec chrzestny III to film, który warto obejrzeć, choćby po to, aby poznać zakończenie sagi o rodzinie Corleone. Jest to film, który pozostawia po sobie wiele refleksji.
Oto kilka dodatkowych informacji o filmie:
- Film został nominowany do siedmiu Oscarów, w tym za najlepszy film, reżyserię i aktorstwo pierwszoplanowe dla Al Pacino. Ostatecznie otrzymał Oscara za najlepszą scenografię.
- Film był kręcony w Rzymie, Nowym Jorku i na Sycylii.
- W filmie występuje córka Francisa Forda Coppoli, Sofia Coppola, w roli córki Michaela Corleone, Mary.
Podsumowując, Ojciec chrzestny III to film, który ma zarówno zalety, jak i wady. Jest to film, który warto obejrzeć, choćby po to, aby poznać zakończenie sagi o rodzinie Corleone.
W 1979 roku świat Dona Michaela Corleone (Al Pacino) odmienił się. Wraz z postępem lat, Corleone starał się wyplenić związek z przestępczym pniem, próbując uczynić swój biznes legalnym i honorowym. Stał się szanowanym członkiem społeczeństwa, inwestując swe bogactwa w akty charytatywne, zyskując w ten sposób uznanie nawet najwyższych hierarchów kościelnych. Jednak przeszłość, tkwiąca w mrocznych zakamarkach historii, nie odpuściła. Choć zmienił się jego status społeczny, dawne grzechy nie przestały go ścigać. Al Pacino w mistrzowski sposób ukazał tę transformację postaci - od majestatycznego potentata, poprzez skruszonego grzesznika, aż po zrozpaczanego ojca. Corleone był człowiekiem z epoki minionych, próbującym odnaleźć się w świecie, gdzie wartość miała być większa niż ilość dolarów, ale także w rzeczywistości, gdzie decydowali ci, którzy mieli broń w ręku.
W Nowym Jorku, również w 1979 roku, losy rodziny Corleone były niezmienne. Michael wciąż był głową rodu, ale teraz w zupełnie innym kontekście. Rozwiedziony z Kay (Diane Keaton), musiał pogodzić się z faktem, że przyszłość jego dzieci, Mary (Sofia Coppola) i Anthony (Franc D'Ambrosio), jest już w pełni w ich własnych rękach. Pomimo starań o legalność, cień przeszłości nadal przesłaniał rodzinne dziedzictwo. Ambitny i bezwzględny Vincent Mancini, syn nieżyjącego brata Michaela, stał się kandydatem do przejęcia schedy po ojcu chrzestnym. Choć Michael w początkowej chwili wydaje na to zgodę, szybko uświadamia sobie, jakie zagrożenie niesie za sobą ta decyzja, gdy Vincent zaczyna wykazywać zainteresowanie Mary, córką Michaela.
W 1979 roku, życie Michaela Corleone w Nowym Jorku przypominało wyścig ze złem, którym chciał się odseparować. W coraz większym stopniu oddawał się działalności charytatywnej, próbując zatuszować ciemne plamy swojej przeszłości. Jednakże nawet najszlachetniejsze intencje nie mogły zatrzeć grzechów minionych. Gdy przygotowywał się do odebrania nagrody od Kościoła za swój wkład, pojawił się niezaproszony gość - Vincent Mancini. Syn nieślubny, który wkrótce ma związać swoje losy z rodziną Corleone. Choć Vincent miał aspiracje pracowania dla wuja, jego uczucia wobec Mary, córki Michaela, stają się przyczyną nowych konfliktów w rodzinie.
W trzeciej odsłonie sagi o rodzinie Corleone, reżyser Francis Ford Coppola kontynuuje opowieść o dążeniu Michaela Corleone do usunięcia swojej rodziny z mafijnego pęku. Al Pacino powraca na ekran jako starzejący się Don, mający nadzieję na spokojny i honorowy koniec swojego życia. Jednakże wybór Vincenta, jako potencjalnego następcy, stawia pod znakiem zapytania te aspiracje, zagrażając spokoju i legitymacji rodu. W obsadzie obok Pacino i Garcii, pojawiają się Diane Keaton, Talia Shire, Eli Wallach, Sofia Coppola, Joe Mantegna, tworząc zespół aktorski godny wspaniałej sagi o władzy, tradycji, zemście i miłości. Film ten, mimo swojego pesymistycznego tonu, otrzymał aż siedem nominacji do Oscara®, w tym za najlepszy film, co podkreśla jego wyjątkowe miejsce w historii kina.
W rok 1979 zaprowadził Dona Michaela Corleone (Al Pacino) na krętą ścieżkę przemiany. Upływające lata skłoniły go do odłączenia się od mafijnego świata, dążąc do uczynienia swojego imperium uczciwym i legalnym. Jako zasłużony obywatel, hojnie wspierający akcje dobroczynne, zdobył aprobatę najwyższych hierarchów kościelnych. Jednak historii zbrodni nie da się wymazać. Al Pacino mistrzowsko oddał tę podróż - od autokratycznego lidera, poprzez skruszonego grzesznika, aż po zranionego ojca. Corleone stał się obcym w świecie, gdzie wartość nie miała być mierzona w dolarach, lecz w moralności, gdzie broń nie decydowała o życiu.
W Nowym Jorku, również w 1979 roku, życie rodziny Corleone toczyło się swoim torem. Michael nadal był głową rodu, ale w nowym kontekście. Rozłączony z Kay (Diane Keaton), musiał pogodzić się z faktem, że losy jego dzieci, Mary (Sofia Coppola) i Anthony (Franc D'Ambrosio), leżały w ich własnych rękach. Pomimo prób odcięcia się od przeszłości, ciemna strona historii ciągle kusiła. Ambitny i bezwzględny Vincent Mancini, syn nieżyjącego brata Michaela, postanowił wstąpić do rodziny Corleone. Choć początkowo Michael wydał na to zgodę, szybko zrozumiał, jakie ryzyko niesie za sobą ta decyzja, gdy Vincent zainteresował się Mary, córką Michaela.
W 1979 roku, życie Michaela Corleone w Nowym Jorku toczyło się jak wyścig z demonami przeszłości. Corleone coraz bardziej oddawał się działalności dobroczynnej, próbując zatuszować ciemne strony swojego dziedzictwa. Niemniej jednak, nawet najszczytniejsze intencje nie mogły zetrzeć grzechów przeszłości. Podczas gdy przygotowywał się do odebrania nagrody od Kościoła za swoje dobre uczynki, pojawił się nieproszony gość - Vincent Mancini. Syn nieślubny, który szybko miał związać swoje losy z rodziną Corleone. Choć Vincent miał aspiracje pracowania dla wuja, jego uczucia wobec Mary, córki Michaela, stały się źródłem nowych konfliktów w rodzinie.
W trzecim filmie sagi o rodzinie Corleone, reżyser Francis Ford Coppola kontynuuje opowieść o dążeniu Michaela Corleone do oderwania swojej rodziny od mafijnego wpływu. Al Pacino powraca na ekran jako postarzały Don, który marzy o spokojnym i honorowym zakończeniu swojego życia. Jednak wybór Vincenta jako potencjalnego następcy kładzie kres tym marzeniom, narażając rodzinę na nowe niebezpieczeństwa. W obsadzie obok Pacino i Garcii, pojawiają się Diane Keaton, Talia Shire, Eli Wallach, Sofia Coppola, Joe Mantegna, tworząc zespół aktorski, który raz jeszcze zatraca widza w świat władzy, tradycji, zemsty i miłości. Film ten, mimo swojego pesymistycznego tonu, otrzymał aż siedem nominacji do Oscara®, w tym za najlepszy film, co podkreśla jego wyjątkowe miejsce w historii kina.