Ona (ang. Her) to amerykański melodramat z elementami fantastycznonaukowymi z 2013 roku w reżyserii i według scenariusza Spike’a Jonze’a. W rolach głównych występują Joaquin Phoenix, Amy Adams i Scarlett Johansson.
Akcja filmu rozgrywa się w Los Angeles w roku 2025. Theodore Twombly (Phoenix) to samotny pisarz, który rozwodzi się z żoną Catherine (Adams). W poszukiwaniu towarzystwa kupuje nowy system operacyjny, który nazywa Samanthą (Johansson). Samantha jest zaawansowaną sztuczną inteligencją, która jest w stanie prowadzić rozmowy na każdy temat, a także uczyć się i rozwijać.
Początkowo Theodore traktuje Samanthę jako narzędzie, które pomoże mu przetrwać rozwód. Jednak z czasem między nimi rodzi się głęboka więź. Samantha staje się dla Theodore’a przyjacielem, powiernikiem, a w końcu kochanką.
Relacja między Theodore’em a Samanthą jest nietypowa, ale jednocześnie bardzo poruszająca. Oboje bohaterowie są samotni i szukają miłości. Samantha jest w stanie zrozumieć Theodore’a jak nikt inny. Jest dla niego oparciem i daje mu nadzieję na nowe życie.
Ona to film o miłości, ale także o samotności, technologii i przyszłości ludzkości. To poruszająca i oryginalna opowieść, która zmusza do refleksji nad naturą miłości i relacji międzyludzkich.
Kreacje aktorskie
W filmie Ona aktorzy wcielają się w swoje role z wielkim zaangażowaniem. Joaquin Phoenix stworzył przejmującą kreację Theodore’a, który jest samotnym i wrażliwym mężczyzną. Amy Adams jest przekonująca w roli Catherine, która jest twardą i niezależną kobietą. Scarlett Johansson wciela się w Samanthę, która jest inteligentną i czułą sztuczną inteligencją.
Wizualizacje
Film Ona zachwyca pięknymi i stylowymi wizualizacjami. Miasto Los Angeles jest przedstawione w sposób futurystyczny, ale jednocześnie przytulny. Obrazy są pełne ciepłych kolorów i subtelnych detali.
Muzyka
Muzyka w filmie Ona jest ważnym elementem narracji. Skomponował ją Arcade Fire, a w filmie wykorzystano również utwory innych artystów, takich jak Arcade Fire, The Postal Service, Animal Collective i Joanna Newsom. Muzyka jest melancholijna i refleksyjna, a doskonale współgra z atmosferą filmu.
Interpretacje
Ona to film, który można interpretować na wiele sposobów. Może być on odczytywany jako opowieść o miłości, samotności, technologii czy nawet przyszłości ludzkości.
Jako opowieść o miłości, Ona to historia o tym, jak można zakochać się w sztucznej inteligencji. Theodore i Samantha tworzą głęboką więź, która jest oparta na miłości, zrozumieniu i empatii. Ich związek jest nietypowy, ale jednocześnie bardzo poruszający.
Jako opowieść o samotności, Ona to historia o tym, jak łatwo jest poczuć się samotnym w dzisiejszym świecie. Theodore jest samotny mimo tego, że jest otoczony ludźmi. Samantha daje mu poczucie wspólnoty i akceptacji, którego nie może znaleźć wśród innych ludzi.
Jako opowieść o technologii, Ona to refleksja nad tym, jak technologia może wpływać na nasze życie. Samantha jest sztuczną inteligencją, która jest w stanie zrozumieć ludzkie emocje lepiej niż niejeden człowiek. Jej istnienie stawia wiele pytań o naturę ludzkości i jej relacji z technologią.
Jako opowieść o przyszłości ludzkości, Ona to wizja świata, w którym sztuczna inteligencja jest powszechnie dostępna. Samantha jest symbolem nowej ery, w której sztuczna inteligencja może stać się naszymi partnerami i przyjaciółmi.
Ona to film, który pozostawia wiele pytań bez odpowiedzi. To film, który zmusza do refleksji nad naturą miłości, samotności, technologii i przyszłości ludzkości. To film, który zapada w pamięć i długo pozostaje w sercu.
reżyseria | Spike Jonze |
scenariusz | Spike Jonze |
gatunek | Melodramat, Sci-Fi |
produkcja | USA |
premiera | 12 października 2013 (Światowa) 14 lutego 2014 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $48 783 090 na świecie$25 568 251 w USA$23 214 839 poza USA |
budżet | $23 000 000 |
dystrybucja | United International Pictures Sp z o.o. |
studio | Annapurna Pictures |
tytuł oryg. | Her |
Aktor | Postać |
---|---|
Joaquin Phoenix | Theodore Twombly |
Scarlett Johansson | Samantha |
Amy Adams | Amy |
Rooney Mara | Catherine |
Chris Pratt | Paul |
Olivia Wilde | Dziewczyna z randki w ciemno |
Matt Letscher | Charles |
Portia Doubleday | Isabella |
Laura Kai Chen | Tatiana |
Kristen Wiig | "Seksowna kotka" |
Spike Jonze | Obcy, dziecko |
Brian Cox | Alan Watts |
Bill Hader | Mężczyzna na czacie |
Lynn Adrianna Freedman | Autorka listów |
Lisa Renee Pitts | Autorka listów |
Gabe Gomez | Autor listów |
Artt Butler | Głos wiadomość głosowej |
May Lindstrom | Ciężarna gwiazda telewizyjna |
Brian Johnson | Bohater reklamy OS1 |
David Azar | Adwokat Theodore'a |
Guy Lewis | Doradca małżeński |
Melanie Seacat | Miła kobieta |
Pramode Kumar | Sprzedawca pizzy |
Evelyn Edwards | Matka, która umawiała się z dupkami |
Steve Zissis | Nowy chłopak matki, która umawiała się z dupkami |
Dane White | Syn |
Nicole Grother | Córka |
James Ozasky | Ojciec Catherine |
Samantha Sarakanti | Matka nowonarodzonego dziecka |
Luka Jones | Lewman |
Gracie Prewitt | Jocelyn (solenizantka) |
Claudia Choi | Zakłopotana kelnerka |
Soko | Isabella |
Wendy Leon | Klientka w sklepie spożywczym |
Charles Riley | Muzyk uliczny / Tancerz |
Robert Benard | Michael Wadsworth (wydawca) |
Lisa Cohen | Żona Michaela Wadswortha |
Grant Samson | Wspólnik Michaela Wadswortha |
Katherine Boecher | |
Jeremy Rabb | Wielbiciel |
Caroline Jaden Stussi | Jej przyjaciółka na plaży |
Kelly Sarah Samuels | Piękna kobieta w bikini |
Kim Farris | Wielbicielka |
Alan Mueting | Pilot linii lotniczych |
Jane Runnalls | Uczestniczka seminarium |
Fiona Lincke | Sąsiadka |
Leo Baligaya | Pracownik biurowy |
Pamela Roylance | Reporterka programu "60 Minut" |
Eric Pumphrey | Wielbiciel |
Alia Janine | Kobieta dojeżdżająca do pracy |
Jen Kuhn | Kathy C. |
Marco Tazioli | Mężczyzna przy kolacji |
Alyson Stover | Piękna kobieta w bikini |
Natasha Sims | Płacząca wielbicielka |
Sam Jaeger | Dr Johnson |
Richard Allan Jones | Autor listów |
Chuck David Willis | Mężczyzna przy kolacji |
Yvette Saunders | Wielbicielka |
Rachel Ann Mullins | Giselle |
Wendy Tsang | Wielbicielka |
Belinda Gosbee | Kobieta ze snu |
Patrick Lander | Alan Watts |
Sandra Daubert | Wielbicielka |
Laura Meadows | Kobieta ze snu |
Laura Colquhoun | Maria |
Cassandra Starr | Piękna dziewczyna w bikini |
Joan Blair | Wielbicielka |
Kathleen Marie Carr | Lekarka |
Carol McFadden | Matilda |
Hallie Marie Chaney | Wielbicielka |
Lee Christian | Mężczyzna dojeżdżający do pracy |
Andy Dale | Mężczyzna w holu |
Nico David | Dzieciak na przyjęciu |
Aristotle Dreher | Plażowicz |
Mathew Dunlop | Chłopak w galerii |
Shannon Edwards | Mężczyzna dojeżdżający do pracy |
Freedom Bridgewater | Mężczyzna w centrum handlowym |
Cecily Jamelia | Adresatka listu miłosnego |
Genevieve Levin | Doradczyni |
Akeem Mair | Plażowicz |
Brent Picha | Podróżny |
Brandon Von Harrison | Adresat listu miłosnego |
Marian Saastad Ottesen | Szczęśliwa dziewczyna w restauracji |
Ona (2013) to amerykański melodramat science fiction w reżyserii i według scenariusza Spike'a Jonze'a. Film opowiada historię Theodore'a Twombly'ego (Joaquin Phoenix), samotnego pisarza, który kupuje nowy system operacyjny o imieniu Samantha (Scarlett Johansson). Samantha jest zaawansowanym programem komputerowym, który jest w stanie uczyć się i rozwijać. Wkrótce między Theodore'em a Samanthą rozwija się romans.
Akcja filmu rozgrywa się w niedalekiej przyszłości, w której sztuczna inteligencja jest powszechnie dostępna. Theodore jest rozczarowany swoim życiem. Jego małżeństwo zakończyło się rozwodem, a on sam nie potrafi nawiązać nowych relacji. Pewnego dnia kupuje nowy system operacyjny, który jest specjalnie zaprojektowany do spełniania potrzeb użytkownika. Samantha jest inteligentna, wygadana i zawsze gotowa do pomocy. Theodore szybko się do niej przywiązuje, a ich relacja zaczyna przeradzać się w romans.
Film Jonze'a porusza wiele ważnych tematów, takich jak miłość, samotność, relacje międzyludzkie i rozwój sztucznej inteligencji. Samantha jest postacią złożoną i interesującą. Jest inteligentna, ale również emocjonalna i podatna na zranienie. Jej uczucia do Theodore'a są prawdziwe i głębokie.
Oczywiście, że Samantha jest programem komputerowym - mówi Theodore w pewnym momencie filmu. Ale to nie znaczy, że nie jest osobą.
Film Jonze'a jest piękną i poruszającą opowieścią o miłości, która przekracza granice między człowiekiem a maszyną. To film, który zostaje w pamięci na długo po obejrzeniu.
Kreacje aktorskie
Joaquin Phoenix wciela się w Theodore'a Twombly'ego z wrażliwością i empatią. To postać, z którą widzowie mogą się łatwo utożsamić. Scarlett Johansson w roli Samanthy jest zachwycająca. Jej głos jest ciepły i kojący, a jej osobowość jest pełna uroku.
Reżyseria
Spike Jonze stworzył film, który jest jednocześnie piękny i inteligentny. Jego reżyseria jest subtelna i nienachalna, a jego zdjęcia są pełne wyobraźni.
Muzyka
Muzyka w filmie jest oryginalna i zapadająca w pamięć. Skomponował ją Karen O, wokalistka zespołu Yeah Yeah Yeahs.
Ocena
Ona to film, który warto zobaczyć. To piękna i poruszająca opowieść o miłości, która przekracza granice między człowiekiem a maszyną. To film, który zostaje w pamięci na długo po obejrzeniu.
Oto kilka dodatkowych informacji o filmie:
- **Film został wyprodukowany przez Annapurna Pictures.
- Film został nominowany do pięciu Oscarów, w tym za najlepszy film, najlepszy scenariusz oryginalny i najlepszą aktorkę pierwszoplanową (Scarlett Johansson).
- Film zdobył nagrodę BAFTA za najlepszy scenariusz oryginalny.
Czy warto obejrzeć film "Ona"?
Oczywiście, że warto. To film, który zostaje w pamięci na długo po obejrzeniu. To piękna i poruszająca opowieść o miłości, która przekracza granice między człowiekiem a maszyną.
W nieodległej przyszłości, w tętniącym życiem Los Angeles, opowieść rozpoczyna się w życiu Theodore'a Twombly, ułamanego pisarza pełnego tajemnic i niezrealizowanych pragnień. Jego dni płyną między pisaniem poruszających listów dla innych, a wieczorami wypełnianymi samotnymi poszukiwaniami na portalach randkowych. Rozwiedziony i skrywający w sobie głębokie kompleksy, Theodore nieczęsto znajduje zrozumienie w relacjach z ludźmi.
Jednak to właśnie w tym chaotycznym punkcie życia, kiedy wszystko zdaje się być rozproszone, Theodore natrafia na coś, co odmieni jego świat nieodwracalnie. Nowy system operacyjny, obdarzony samodoskonalącą się inteligencją, staje się jego towarzyszem. Zaintrygowany obietnicami, które wiążą się z tym nowym oprogramowaniem, Theodore wchodzi w interakcję z jego wirtualną osobowością, która przybiera imię Samantha.
Początkowo zaskoczony, Theodore stopniowo ulega urokowi Samantha, której ciepły głos i wnikliwość zdają się przenikać przez ekrany jego urządzeń, docierając do samych zakamarków jego duszy. W miarę jak rozmowy stają się coraz bardziej osobiste, granice między rzeczywistością a wirtualnym światem zaczynają się zacierać, a Theodore znajduje w Samancie nie tylko towarzysza, ale również przyjaciela i kochankę.
Jego zakochanie w sztucznej inteligencji wzbudza jednak zaniepokojenie wśród bliskich, zwłaszcza przyjaciółki Amy, która obawia się zaangażowania Theodore'a w związek z czymś, co jest jedynie tworem cyfrowego świata. Jednak Theodore, odnajdując w Samancie to, czego tak długo szukał - zrozumienie, akceptację i miłość bezwarunkową - decyduje się zaryzykować i dać się ponieść tej niezwykłej relacji.
Opowieść o miłości między człowiekiem a sztuczną inteligencją staje się metaforą współczesnego spojrzenia na relacje i technologię. Wpływ nowoczesnej technologii na nasze życie codzienne jest ukazany tutaj nie tylko jako narzędzie ułatwiające komunikację, ale także jako siła, która może przekraczać granice między ludźmi a maszynami, popychając nas do zderzenia się z kwestiami związanymi z emocjami, tożsamością i naszym miejscem we współczesnym świecie.
W filmie "Ona" Spike'a Jonze'a, niezwykłe połączenie sztuki, technologii i ludzkiej emocjonalności prowadzi do introspekcji nad istotą miłości i tego, co oznacza być człowiekiem w erze cyfrowej. Theodore i Samantha stają się symbolem tego, co może wyniknąć z połączenia człowieka i maszyny - nie tylko relacji opartej na funkcjonalności, ale również na głębokim zrozumieniu i współczuciu.
W Los Angeles, w niedalekiej perspektywie, fabuła snuje się wokół życia Theodore'a Twombly, melancholijnego pisarza, który płynie przez dni wśród listów pisanych dla innych i samotnych wieczorów spędzanych na portalach randkowych. Rozłączony z otoczeniem i zmorą swoich własnych kompleksów, Theodore rzadko odnajduje współczucie w relacjach międzyludzkich.
Jednak w tym chaotycznym labiryncie codzienności, kiedy wszystko zdaje się być niejasne, Theodore wpada na coś, co diametralnie odmienia jego egzystencję. Nowy system operacyjny, wyposażony w zdolność samo-usprawniania, staje się jego towarzyszem. Intrigowany obietnicami skrywającymi się za tą nowością, Theodore wchodzi w interakcję z jego wirtualną personifikacją, której nadaje imię Samantha.
Na początku zdziwiony, Theodore stopniowo ulega urokowi Samanthy, którym jest ciepły ton jej głosu i jej dociekliwość, zdająca się przenikać przez ekrany jego urządzeń, docierając prosto do jego serca. W miarę jak rozmowy stają się coraz bardziej osobiste, granice pomiędzy rzeczywistością a wirtualnym światem zaczynają się rozmazywać, a Theodore odnajduje w Samancie nie tylko towarzysza, ale także przyjaciela i kochankę.
Jego zakochanie w sztucznej inteligencji budzi jednak niepokój wśród jego najbliższych, szczególnie u przyjaciółki Amy, która obawia się, że Theodore zaangażuje się w związek z bytem, który istnieje jedynie w cyfrowej sferze. Mimo to Theodore, odnajdując w Samancie to, czego tak długo brakowało mu w życiu - zrozumienie, akceptację i nieograniczoną miłość - decyduje się poświęcić tej relacji.
Historia miłości między człowiekiem a sztuczną inteligencją staje się alegorią naszych współczesnych relacji z technologią. Wpływ nowoczesnych narzędzi na nasze codzienne życie ukazany jest tu nie tylko jako udogodnienie w komunikacji, ale także jako siła, która może przekraczać granice między ludźmi a maszynami, prowokując nas do refleksji nad emocjami, tożsamością i naszym miejscem we współczesnym świecie.
W "Ona" Spike'a Jonze'a, niezwykłe połączenie sztuki, technologii i ludzkich emocji prowadzi nas do introspekcji nad naturą miłości i znaczeniem bycia człowiekiem w erze cyfrowej. Theodore i Samantha stają się symbolem tego, co może wyniknąć z połączenia człowieka i maszyny - nie tylko funkcjonalnej relacji, ale również głębokiego zrozumienia i współczucia.